10 redenen om te gaan zwemmen

Oké, oké het is misschien een beetje preken voor eigen parochie als zwemliefhebber, maar ook de feiten zeggen dat zwemmen hartstikke goed voor je is. Maar het is niet alleen goed voor je, de workout heeft simpelweg een hoop voordelen voor je lijf en leden. Dus… 10 redenen waarom jij toch ook echt eens moet gaan zwemmen!

#1 Burn baby burn
Met zwemmen verbrand je veel calorieën! Een uur zwemmen levert je zo’n 500 calorieën op. Hmmm, wat kun je daar voor eten? ;-)

#2 Rechtop
Van zwemmen krijg je een sterke core. Je natuurlijke corset wordt versterkt wat weer goed is voor je houding. Inzakken is er niet meer bij!

#3 Full body workout
Met zwemmen train je alle spieren in je lichaam. Je hebt niks nodig, behalve jezelf en het water. Total body workout baby!

#4 Zelfvertrouwen
Je moet misschien een drempel over om in je badpakkie of bikini dat bad in te stappen, maar als je er eenmaal overheen bent… Net als bij anders sporten bouw je zelfvertrouwen op en voel je je krachtiger elke keer als je gaat. Powerrrrrr.

#5 Stressbestendig
Zwemmen reduceert stress. Ja heus! Beweging in het water is een bewezen middel om mentale gezondheid én je humeur op te krikken. Waar wacht je eigenlijk nog op?

#6 Verzorging
Je denkt er wel twee keer over na om met ongeschoren oksels of ongelakte teennagels dat zwembad in te gaan. Eigenlijk is het dus ook gewoon goed voor je persoonlijke verzorging. Mooi meegenomen!

#7 Flexibiliteit
Zwemmen is dé sport om je flexibiliteit te verbeteren. Door de druk van het water is het een sport met lage impact op je gewrichten en spieren. Je spieren ontspannen dus ook – en dat terwijl je traint! Het is een perfecte manier om de verzuring en stijfheid van je loop- of krachttraining ‘weg te spoelen’.

#8 Wake up
Als je ’s morgens gaat zwemmen garandeer ik je dat je écht wakker achter je bureau en eerste kop koffie van de dag zit. Het water, de beweging… Eigenlijk gaat er niets boven wakker worden met een duikje.

#9 Breakkies are the best
Zwemmen maakt hongerig! En na een early bird zwemsessie smaakt het ontbijt echt altijd fantastisch. Veel beter nog dan op die andere dagen van de week.

#10 Iedereen kan het
Bejaarden doen het, peuters doen het… Zwemmen is goed voor iedereen van jong tot oud. Eenmaal in het water wordt je lichaam niet alleen gewichtsloos maar ook leeftijdsloos. Misschien is dit wel de enige sport die je kunt doen for a lifetime!

WINNING!
Wil jij met mij gaan zwemmen? OneFit organiseert op zondag 4 februari van 14:00 tot 16:00 uur een zwemclinic in het Van Maanenbad in Rotterdam dat een van de OneFit locaties in deze stad is. Drie keer raden wie deze clinic verzorgt… That’s me! En ik mag 4 Glow fans blij maken met een plekje in deze clinic! Dus: wil jij van mij de basis van de borstcrawl leren? Laat dan onder dit bericht of op Facebook of Instagram een berichtje achter. Vertel me waarom jij graag mee wil doen en wie weet win jij een van de vier plekken! Let’s go swimming :-)

Beeld header: Vivienne Magalie Photography 

Meer zwemmen:
Langer zwemmen? Dat doe je zo!
5 tips om sneller te zwemmen
Beter zwemmen? Doe dan deze oefeningen in de gym!
Zwemmen: een HIIT sessie
Zwemmen en etiquette: 8 tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Tags from the story
, , , ,

7 Comments

  • Gaaf dat je deze clinic geeft! Stiekem komt het voor mij echt op het perfecte moment.

    Dinsdag ben ik voor het eerst sinds zwemles op de basisschool naar het zwembad gegaan om baantjes te zwemmen. Vol zelfvertrouwen dacht ik wel dat ik de borstcrawl nog kon, na drie slagen en 5 slokken water kwam ik tot de conclusie dat het toch wel wat moeilijker is dan verwacht. In de zomer wil ik een sprint triathlon doen, dus dan is het wel fijn als ik niet het idee heb half te verdrinken.

    Straks ga ik weer zwemmen en ook de volgende sessie staat al gepland, maar zo’n clinic is natuurlijk de beste manier om de borstcrawl onder de knie te krijgen in plaats van zelf een beetje ploeteren. Zwembadwater is toch niet echt mijn favoriete smaak :)

  • Ik zwem graag als “active” rust maar momenteel voel ik mij meer als een vis op het droge dan dat ik soepeltjes door het water glij!

    Ik ben er van overtuigd dat jij mij kan helpen om mij meer vis in het water te laten voelen!

  • Thanks for the offer. I want to swim better as I don’t find swimming relaxing (#7 above), I get all tense and worried about drowning or swallowing half the water in the pool. And because I don’t enjoy it, I don’t practice enough (I go for a run instead) so I’d love to get better. And the nmaybe one day enjoy swimming.

    Thanks for the chance to win and the great blog.

  • Jaaa dit wil ik heel graag!! Voordat ik binnenkort voor mn werk naar een buitenlands eiland vertrek (waar die bikini natuurlijk ook regelmatig gebruikt moet worden) zou het super zijn door het volgen van jouw clinic mn zwemskills een broodnodige oppepper te geven! Ik ga alvast heel hard duimen ;-)

  • Zou graag in aanmerking komen, Ik heb een grote sportpassie!
    Ik doe al een aantal jaren trailrun, krachttraining en ik stap soms op de racefiets. 1 van mijn doelen is om triatlons te gaan doen. Het liefst een crosstriathlon. Een jaar terug een aantal proeflessen gedaan voor borstcrawl, gemerkt dat er veel bij komt kijken. Een les van een pro zou perfect zijn!! En geeft me het zetje de goede kant op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.