Slaap lekker: 10 tips voor een goede nachtrust

Een drukke werkdag, stress, lichamelijke onrust, of allerlei andere dingen kunnen de reden zijn dat je soms maar niet in slaap kunt komen. Herkenbaar? En juist in je drukke leven heb je die nachtelijke uurtjes rust zo hard nodig. Slaap is niet alleen essentieel voor het goed functioneren van je lichaam en geest, maar  reguleert ook je lichaamstemperatuur en zorgt ervoor dat je zenuwstelsel naar behoren werkt. Te weinig slaap beïnvloedt de wijze waarop je lichaam voedsel verwerkt en het kan je immuunsysteem verzwakken. Hierdoor kun je meer kwetsbaar worden voor virussen en bacteriën en dus meer vatbaar zijn voor ziekte. Kortom: slapen kun je maar beter goed en voldoende doen! Dus…  moeite om ’s avonds in slaap te vallen? Deze 10 tips kunnen je helpen.

#1 Drink een kop kruidenthee of deze heerlijke golden milk.

#2 Zet een uur voordat je naar bed gaat alle schermen uit. Ja ook je telefoon!

#3 Lees! Het helpt je gedachten verzetten én je wordt er gauw slaperig van.

#4 Doe ontspanningsoefeningen, lichte stretches of een meditatie oefening (hoera voor Headspace!)

#5 Zet alle lampjes in je kamer uit, ook standby lampjes. Ze kunnen je rust verstoren.

#6 Neem nog een warm bad of jump onder de douche voordat je naar bed gaat. Gebruik een douchegel met bijvoorbeeld lavendel of kamille en je bent klaar om je bed in te duiken.

#7 Zorg dat je kamer koel is. In een te warme kamer kun je moeilijker in slaap komen. Zet de verwarming dus lager of – liever nog – helemaal uit. Een beetje zuurstof kan ook geen kwaad, dus open de roosters van de ramen of zet je slaapkamerraam op een kier.

#8 geen rust in je hoofd? Schrijf je gedachten op, of maak een to-do-lijstje voor morgen. Kortom: schrijf je hoofd leeg, zodat je daarna rustig kunt gaan slapen.

#9 Wen jezelf een routine aan voordat je gaat slapen. Je lichaam herkent de routine, waardoor je uiteindelijk makkelijker in slaap valt.

#10 Slaap je al langer slecht? Let dan ook overdag op wat je doet. Te laat eten of koffie drinken kan voor slaapproblemen zorgen. Sommige mensen slapen vlak na een work out prima, anderen hebben dan juist moeite om in slaap te komen. Kortom: probeer een werk-, eet- en sportritme te vinden dat voor jou goed werkt en hou dat vast!

Een dutje kan je overigens prima helpen om je van wat extra energie te voorzien. Een korte powernap heeft al nut! Slaap je dus slecht en heb je overdag (bijvoorbeeld na je werk of in het weekend) even de behoefte aan wat extra energie, ga dan lekker even dutten. Vergeet niet je wekker te zetten. Slaap lekker!

Lees ook:
10 redenen om 10 minuten per dag te mediteren
Hoe blijf je gemotiveerd?
Stress of onrust? Adem het weg met deze oefening!
Te streng voor jezelf? Kijk uit voor een burn-out
Waarom 15 minuten eerder opstaan je dag (of leven!) verandert
7 fabels en feiten over slapen

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, , ,

2 Comments

  • Ikzelf gebruik magnesium. Sinds dat ik deze pillen gebruik merk ik goed aan mezelf dat ik uitgerust wakker wordt in de ochtend en er ook goed tegenaan kan.

  • Thanks voor de tips! Net als Roy gebruik ik ook magnesium. En het helpt! Bij mij moet de slaapkamer pikdonker zijn (donkere gordijnen dus). Dat schijnt ook beter te zijn voor de kwaliteit van je slaap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *