Waarom 15 minuten eerder opstaan je dag (of leven!) verandert

Vroeg opstaan vindt bijna niemand leuk. Wanneer je lekker onder je dekbed ligt lijkt nóg iets langer blijven liggen vaak de allerbeste beslissing ever. Toch kun je je dag nog een stuk beter beginnen! Je gelooft het misschien niet, maar 15 minuten eerder op staan – iets korter snoozen (of helemaal niet snoozen!) is daarvoor vaak al voldoende – geeft je hele dag een boost! Rustiger opstarten, meer aandacht voor jezelf en minder last van een ochtendhumer; deze 8 routines van 15 minuten veranderen je dag. Of zelfs je leven!

1. Stretchen
Een korte stretch routine van 15 minuten direct uit bed zorgt niet alleen voor een fris hoofd door dat moment helemaal voor jezelf, maar ook voor een energiek lijf. Na die 15 minuten ben je echt good to go!

2. Maak je lijst
Ken je dat, dat je loopt te stressen over alles wat je moet doen en dat je probeert te herinneren wat je vergeten bent? Pak een kop thee of koffie en ga even een kwartiertje zitten om jouw daglijst te maken. Schrijf rustig op wat je kunt, moet en wilt doen in de ochtend of tijdens de hele dag. Je begint daarna de dag met een opgeruimd hoofd. Daarna kun je lekker gaan afstrepen!

3. Mediteer
Een korte meditatie zorgt voor een moment van aandacht helemaal voor jou alleen. In stilte en gedachten jouw dag beginnen kan je een enorme ontspanning geven. Om vervolgens fris en fruitig en met een opgeruimd hoofd de dag te vervolgen.

4. Maak ontbijt
Ren jij de deur uit zonder ontbijt? Niet doen! Dat kwartier van een rustig en lekker ontbijt geeft je een genietmoment waarin je even rustig kunt resetten om aan de dag te beginnen. Als je geen ontbijtroutine hebt is het even ‘doorbijten’ maar als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet meer anders!

5. Rollen maar
Je kunt gaan stretchen in de ochtend (heerlijk!) maar je kunt ook een foamroller gebruiken om je pijnlijke spieren voor te bereiden op de nieuwe dag. 15 minuutjes op de roller en je bent weer helemaal flexy voor deze dag!

6. Workout
Een kwartier? Ja hoor, pak een app of je favo oefeningen er maar bij en start de dag met een core sessie, HIIT sessie of tabata training. Wedden dat je daarna energiek genoeg bent om de dag in te vliegen?!

7. Wandel
Ga even naar buiten voor een blokje om. Ja, ook als je geen hond hebt kan dat makkelijk. De frisse ochtendlucht, zonsopgang of stilte op straat helpen je wakker te worden, te resetten, en lekker energiek de dag te beginnen.

8. Lees
Wanneer was het voor het laatst dat jij iets anders las dan je e-mail, werkgerelateerde stukken of dingen op social media? Pak een boek en begin elke dag met 15 minuten lezen. Op deze manier begin je ontspannen aan de dag en kom je eindelijk weer eens aan die mooie roman toe.

Wat is jouw ochtendroutine?

Lees ook:
Te veel zitten is toch te compenseren: in beweging!
Genoeg drinken: 3 handige apps
5 toffe apps voor jouw gezondheid
Waarom groen goed is voor jouw gezondheid
Echt goed ontspannen doe je zo

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *