3x de wetenschap van het hardlopen

Over hardlopen lees en hoor je van alles. Het is gezond, het is niet gezond, het is slecht voor je knieën, het is goed voor je hart, je krijgt er slijtage van, je leeft langer… Weet jij het nog? Hoera voor de wetenschap! Want sommige onderzoeken wijzen gewoon keihard uit wat wel of niet waar is. En dus is het nuttig (en leuk!) om de onderzoeken goed te volgen. Zodat je naast je eigen gevoel dat hardlopen je geeft ook nog een beetje de wetenschap kunt vertrouwen. We lichten 3x de wetenschap van het hardlopen voor je uit!

#1 Kies rustige tijden en straten
Woon je in een drukke stad met veel verkeer en industrie dan kan dit invloed hebben op je leven. Of beter gezegd op de lengte ervan. Vervuilde steden zijn nu eenmaal wat minder gezond om in te wonen. Sporten in zo’n stad is nog iets schadelijker omdat je dieper en vaker inademt en zo dus meer fijnstof binnenkrijgt. Oeps! Toch staat er tegenover dat sporten juist levensverlengend werkt. En die voordelen wegen meestal op tegen de nadelen van de vervuiling. Britse wetenschappers hebben met een ingewikkeld model het ‘omslagpunt’ berekend waarop de voordelen van sporten in de stad worden tenietgedaan door de nadelen van fijnstof. Zonder je te vermoeien met allerlei cijfers blijkt dat de voordelen van sporten het toch bijna altijd winnen van de vervuiling. Tenzij je in een stad als New Dehli woont…  De voordelen voor de gezondheid zijn dus doorgaans groter dan de nadelen van het inademen van vervuilde lucht. Toch is het raadzaam de drukke verkeersstraten in de spits te mijden en een rustigere route voor je hardlooprondje te kiezen.  Ga dus lekker extra vroeg op de dag, later in de avond en kies een leuke route door kleine straatjes of zoek de natuur op!

#2 Hardlopen is goed voor je hart, maar…
Hardlopen is gezond. Dat is echt wel onomstotelijk bewezen. Wie namelijk voldoende beweegt leeft 3 tot 4 jaar langer, met dank aan een sterkere rikketik onder andere. Je hart vaart er dus wel bij als je regelmatig een rondje loopt. Je hebt minder kans op hart- en vaatziekten en zo levert het nog wat interessante gezondheidsvoordelen. Maar toch is er ook een kanttekening. Langdurig en intensief sporten, zoals bij een marathon, geeft juist weer iets meer risico op hartproblemen. Er zijn diverse onderzoeken waaruit blijkt dat marathons, triatlons en intensief wielrennen vaker aanleiding geeft tot met name hartritmestoornissen. Vooral oudere marathonlopers hebben hiermee te maken. Zijn sommige mensen meer ‘vatbaar’ voor stoornissen? En is er dan een bepaalde leeftijdsdrempel waarop je voorzichtiger moet gaan doen? Dat is niet helemaal bekend. Het is natuurlijk heel persoonlijk en het blijft vooral belangrijk om goed naar je lichaam en de signalen te luisteren. Maar de wetenschap zegt wel dat marathons op latere leeftijd misschien net iets te veel van het goede kunnen zijn. Op naar de kortere afstanden?

#3 Hardlopen is goed voor je knieën!
De meest hardnekkige hardloopfabel aller tijden is door de wetenschap inmiddels lang en breed ontkracht. Hardlopen is namelijk niet slecht voor je knieën maar juist heel goed! Het idee dat hardlopen slijtage oplevert door zware en regelmatige schokbelasting is een absolute misvatting. Voorwaarde is wel dat je met gezonde knieën start aan je hardloopavontuur, want beginnen met ongezonde knieën is altijd onverstandig. Meerdere langetermijnstudies tonen aan dat gezonde knieën allesbehalve ongezonder worden door het hardlopen. Overgewicht kan overigens wel een rol spelen bij artrose (slijtage van het kraakbeen) en ook intensieve balsporten zoals voetbal, handbal, tennis kunnen de tol op je knieën eisen. Bij hardlopers is echter het tegendeel waar! Zelfs marathonlopers (maar let op #2 ;-)) lopen geen extra risico op artrose. Hardlopers hebben zelfs minder kans op artrose (in knieën eén heupen) dan inactieve mensen. Door het cyclisch belasten van het kraakbeen (druk erop en druk eraf bij elke stap) worden kraakbeencellen aangezet tot deling waardoor het sterker wordt!

Ik krijg gelijk zin om mijn loopschoenen aan te trekken. Ga jij ook nog een lekker rondje lopen?

Foto’s: Vivienne Magalie Photography

Meer running:
Meet Arion: mijn nieuwe running coach
Sneller hardlopen? Pas je training aan!
Waar let je op als je nieuwe hardloopschoenen koopt?
5 redenen om te rennen
Waarom je wél moet gaan hardlopen als het regent
Weinig tijd? Doe een 15 minuten run

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *