5 redenen om meer plantaardig te eten

Nee, dit is geen artikel om je over te halen om veganist te worden. Je kunt dus gerust doorlezen ;-) Hoewel ik al jaren geen vlees meer eet, kan ik me (nog) geen eetpatroon voorstellen zonder mijn bio eitjes, de Zuiver Zuivel biodynamische kwark (die is de beste, echt!) en af en toe een stukje vis. Er worden allerlei stempels geplakt; (semi-)vegetariër, pescetariër, flexitariër… Heel eerlijk? Ik hou niet zo van die stempels en hokjes. Waar ik wel van hou? Van gezond eten en daarmee goed voor jezelf zorgen. En laat (meer) plantaardig eten daar nou prima bij passen! Dus ook al ben ik geen veganist (of welk etiket je er ook op wilt plakken), toch eet ik regelmatig een puur plantaardige maaltijd. Waarom? Om een aantal redenen.

Ja kijk, dat veganistisch eten goed is voor de wereld, voor mens, dier en milieu, dat weten we allemaal wel toch? Het is de meest duurzame manier van eten. Minder dierenleed, minder CO2 uitstoot, minder waterverbruik en zo nog meer. Maar naast het duurzaamheidsaspect (wat ik persoonlijk ook zeker belangrijk vind) zijn er ook veel gezondheidsvoordelen te halen door vaker plantaardig te eten. Hoppa! Laat dat nu ook iets zijn dat ik hoog in het vaandel heb. En ik hoop jij ook! Ik wil niemand overtuigen van een bepaald dieet of een stempel opplakken, maar ik hoop toch zeker te motiveren en aan te zetten tot wat meer gezondheid in je leven! :-)

#1 meer vezels
Met een plantaardige maaltijd krijg je veeeeel vezels binnen. En die zijn onwijs goed voor je! Groenten, fruit en peulvruchten bevatten namelijk een sh*tload aan vezels. Ze zijn supergoed voor een gezonde spijsvertering én helpen je aan een verzadigd gevoel. Best handig dus!

#2 vriendelijker voor je darmen
Planten zijn stukken darmvriendelijker dan dierlijke producten. Sowieso gaan die vezels je helpen om je darmen soepel en gezond te houden. Door inname van voldoende vezels wordt de groei van goede darmbacteriën gestimuleerd en de slechte bacteriën worden daarmee tegen gehouden. Het verteren van vlees duurt vele malen langer dan het verteren van groenten, er kunnen resten achter blijven in je darmen (hallo slechte bacteriën) en er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat er een link is tussen het eten van veel (rood of bewerkt) vlees en de ontwikkeling van darmkanker. Hmmm, nee liever niet!

#3 cholesterolvriendelijk en goed voor je rikketik
Verse groenten, fruit en peulvruchten worden gelinkt aan een lager risico op hart- & vaatziekten. Ook hebben onderzoeken aangetoond dat plantaardig eten bijdraagt aan het verlagen van je bloedsuikerspiegel (geen pieken en dalen, hoera!) én het verlagen van je cholesterol. Tel daarbij op dat (ongebrande) noten en volkoren granen ook in die plantaardige maaltijd passen en je hebt gelijk een extra winner voor je rikketik te pakken. Kortom, het houdt hart en vaten gezond!

#4 meer energie
Vitaminen en mineralen, plantaardige voeding zit er vol mee! Je lichaam gaat hier goed op dus dat is al een eerste energiebom. Daarnaast wordt plantaardig eten dus makkelijker verteerd en dat zorgt ervoor dat jij je energieker voelt. Hoewel veel mensen nog steeds denken dat je niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt met louter plantaardig voer, is dat niet het geval. Een goed uitgebalanceerde plantpower maaltijd kan namelijk in koolhydraten, gezonde vetten én eiwitten voorzien. En laten dat nu precies de drie elementen zijn die je nodig hebt!

#5 bewuster
Door het vaker eten van plantaardige maaltijden zal je merken dat je bewuster wordt. Bewuster van wat er in andere producten zit (etiketten met ellenlange ingrediëntenlijsten, no thanks!), bewuster van wat je naar binnen stopt, bewuster van je omgeving. Het kan je dus in feite helpen om gezonder en bewuster te eten. En dat wilden we graag! Toch? :-)

Dus nee, ik ga niet prediken dat iedereen veganist moet worden want ik vind dat iedereen zijn eigen keuzes moet (kunnen) maken. Maar ik ben er wel van overtuigd dat alle beetjes helpen en dat het minder eten van dieren en dierlijke producten bijdraagt aan een betere wereld én een betere YOU!


De beelden bij dit artikel zijn van Grand Catering: fotograaf Lambert de Jong, gemaakt in de Test Kas van de Van Nelle Fabriek. Chefkok Friedjof Kempenaar van Vega Pop-Up maakte voor de gelegenheid een puur plantaardige proeverij. 

Lekkere plantaardige recepten:
Vegan spaghetti bolognese
Vega(n) burger van zwarte bonen
Bloemkoolsoep met bonen
Pompoencurry met sperziebonen

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *