5 tips voor een betere zithouding

We zitten behoorlijk veel op een dag. Ja ook wij sporty spices zitten nog een flink aantal uren stil. Vooral werk maakt dat de meeste mensen heel wat uurtjes achter elkaar op een stoel doorbrengen. We weten allemaal wel dat het niet gezond is, maar als je dan toch zit, hoe zorg je er dan voor dat je dan in ieder geval wel goed zit? Met deze tips krijg je een betere zithouding en kun je zo klachten voorkomen.

1. Stel alles goed in
En goed begin is natuurlijk het halve werk. Het begint allemaal bij een goed ingestelde werkplek. Een specialist bij jou op het werk kan je hierbij helpen, maar je kunt ook zelf op een aantal dingen letten. Zet je voeten recht onder je knieën, met je knieën én je heupen in een hoek van 90 graden. Je bekken en lage rug moeten dan steunen tegen de leuning. Is dit niet het geval, kijk dan of een lendensteun je kan helpen. belangrijk is ook dat je hoofd loodrecht boven het punt van je heupen is. Let er maar eens op hoe vaak je met je hoofd (en schouders!) naar voren gebogen zit.

2. Denk ook aan de hoogte van je scherm
Veel mensen stellen hun stoel goed in, zetten het bureau op hoogte, maar vergeten dat het beeldscherm ook een belangrijk onderdeel is van een gezonde zithouding. Veel mensen werken op een laptop waardoor je scherm eigenlijk te laag staat. je buigt daardoor met je nek (en ook schouders en bovenrug) naar beneden wat belastend is voor je lijf. Je beeldscherm moet op ooghoogte staan. Werk je op een laptop, maak dan op je ‘vaste’ plek gebruik van een standaard of verhoging zodat je goed rechtop kunt zitten.

3. Haal je zakken leeg
Wat hebben volle zakken te maken met je zithouding, denk je misschien? Veel mensen hebben hun telefoon of portemonnee in de broekzak. Zowel in je kontzak als in je heupzak kan dit je zithouding verstoren. Het lijkt een ‘klein ding’ maar het zorgt voor disbalans in je houding. Haal dus je zakken leeg en zorg dat er niets in de weg zit om goed te kunnen zitten.

4. Ga ontspannen zitten
Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan: ontspannen zitten. Veel mensen zitten gespannen te werken, bijvoorbeeld met een naar voren gebogen bovenrug of opgetrokken schouders. Probeer je rug zo goed mogelijk te ontspannen, met je rug tegen de leuning aan (niet onderuit zakken!) en je schouders ‘laag’ te houden. Eigenlijk moet je ontspannen zitten in een actieve houding. Dit klinkt tegenstrijdig, maar probeer het maar eens! Heb je hier moeite mee? Zet dan meerdere alarmen per dag of reminders in je agenda om even bewust je ontspannen-actieve houding aan te nemen. Het moet langzaamaan een gewoonte gaan worden. Er zijn ook speciale krukken zonder rugleuning die je kunnen helpen om beter ontspannen-actief te zitten.

5. Wissel af
Dé truc voor een gezonde dag op de werkvloer is natuurlijk ‘simpel’: blijf niet te lang in dezelfde houding zitten. Het regelmatig wisselen van houding, van plek en dus ook van stoel en zithouding doet al heel wat voor je. Nóg belangrijker is het in beweging blijven tussen het werk door. Dus pak de trap, ga staand of lopend telefoneren, loop naar die collega in plaats van bellen of mailen en ga nog maar eens naar de koffieautomaat voor een bakkie. Een afwisselende werkdag is goed voor lichaam én geest!

Wat doe jij om je zithouding te verbeteren?

kantoor werken zitten

Lees ook:
Te veel zitten is toch te compenseren: in beweging!
In beweging blijven met een kantoor workout 
Zo blijf je gezond op kantoor
Genoeg drinken: 3 handige apps die je helpen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *