5 tips voor sporten in de kou

Wat sport betreft kan het mij meestal niet gek genoeg. Iets vaker, iets langer, iets harder? I like! Er is echter één moment waarbij ik keihard door het ijs zak als sporter: op koude winterdagen. Ik ben een onwijze koukleum en doordat de bloedcirculatie in mijn handen slecht is, heb ik al dooie vingers als ik me ook maar even in de kou begeef. Zodra de temperatuur onder de 5 graden zakt, ben ik ineens een laffe sporter. Dan ga ik langzaam excuses zoeken waarom ik best een keer kan overslaan. Soms heb ik daar vrede mee, maar meestal blijft het toch knagen. Ik wil gewoon lekker bewegen, óók in de winter! En daarbij… op winterdagen kan het zo mooi zijn buiten, dan moet je er juíst op uit. Hoe zelfs de grootse koukleum de kou kan trotseren? Ik geef je enkele tips voor sporten in de kou!

  1. Kleed je warm aan
    Dit klinkt als een open deur, maar na jaren sporten ga ik er nog regelmatig de mist mee in. Zorg voor warme kleding, maar vooral ook voor meerdere laagjes kleding. Begin met een laag thermokleding, die nemen goed vocht op en houden warmte vast. De hoeveelheid laagjes die je daar overheen draagt is afhankelijk van de temperatuur en natuurlijk hoe kougevoelig je bent. Zorg er verder voor dat je de laagjes goed verdeelt over je lijf. Met 3 lagen bovenkleding en 1 dunne sportbroek, kun je het namelijk nog steeds behoorlijk koud krijgen. Het is sowieso slim om je bovenlijf niet te warm te kleden. Vaak houd je dit gedeelte van je lijf tijdens het sporten namelijk het beste warm. Als het waait kun je een windjack dragen, maar probeer vooral ademende kleding te dragen. Een nat lijf krijgt het immers sneller koud!
  2. Muts & handschoenen
    De meeste warmte verlies je via je hoofd en handen. Zorg dus voor goede muts en handschoenen. Ook hier geldt weer dat het materiaal vocht op moet kunnen nemen en ademend moet zijn. Voor hardlopen zijn handschoenen van thermomateriaal of dun fleecemateriaal ideaal. Wil je de fiets op in de kou? Dan doe je er slim aan om handschoenen met een voering te dragen. Of wat ik zelf weleens doe: eerst een thermohandschoen en daaroverheen een gevoerde handschoen. Op de fiets is een buff ook een uitkomst. Het zorgt ervoor dat je nek warm blijft en er geen koude lucht in je bovenkleding komt. Is er echt vrieskou? Leg dan je handschoenen, muts (en eventueel thermo-ondergoed) even op de verwarming voor je ze aantrekt. Zo maak je de eerste paar minuten van je training, waarin je nog weinig extra lichaamswarmte creëert, wat aangenamer.
  1. Wees iets minder streng voor jezelf
    Heb je de weerzin tegen de kou overwonnen en besloten om toch buiten te gaan sporten? Dan mag je best wat minder eisen stellen aan je training dan je normaal zou doen. Bedenk dat het feit dat je gaat al winst is versus op de bank zitten onder een dekentje! Pas de duur van je training aan en neem genoegen met een wat lager gemiddelde. Vaak ligt je snelheid nou eenmaal een stukje lager bij koudere temperaturen omdat je lichaam meer energie nodig heeft om zichzelf warm te houden.
  2. Doe zo nu en dan een sprintje tussendoor
    Door om de paar minuten het tempo een minuut (of langer) te verhogen, zorg je dat je lijf harder moet werken, waardoor je je hartslag verhoogt en je het iets warmer krijgt. Een paar leuke heuvels doen hetzelfde. Als het naast koud ook glad is, moet je hier uiteraard wat voorzichtiger mee zijn.
  3. Maak van je training een combi-training
    Eén van mijn trucjes om, als ik besloten heb om mijn training in te korten, toch tevreden en voldaan te zijn, is om er een reeks oefeningen aan vast te plakken. Op koude dagen kort ik bijvoorbeeld mijn duurrit in tot slechts een uur buiten fietsen (goed te overzien!), maar daarna doe ik wél braaf een coretraining, lekker warm binnen uiteraard. Heb je er toch maar zo anderhalf uur effectieve training op zitten! En dat in de winter.

Kun je jezelf echt niet motiveren om de kou op te zoeken? Dan zijn er natuurlijk een hoop alternatieve trainingen die je gewoon binnen kunt doen. Alleen… kijk eens naar buiten. Het is nu toch té mooi? Sporten in de koud heeft dus ook zo zijn voordelen! Het is mijn vrije dag vandaag. Ik ga mijn kleren op de verwarming leggen en een stukje fietsen. Een uurtje. Met nog een half uur oefeningen. Kan ik vanavond lekker onder dat dekentje op de bank liggen… ;-)

Rennen in kou

Meer van Tessa:

Hoe geniet je optimaal van een triatlonwedstrijd?
Tips voor soepele triatlonwissels
Wat heb je nodig voor een triatlon?
Heb jij weleens triatlonkriebels gehad?
Waarom steeds meer vrouwen fietsen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

The following two tabs change content below.

Tessa Linssen

Product Manager PowerBar op NutriSense
Tessa Linssen is triatlete en werkt als Marketing & Communicatie Manager bij de Johan Cruyff Foundation. Deze vrolijke en stralende iron woman heeft een doorzettingsvermogen waar je 'u' tegen zegt en geeft tips over haar favoriete sporten: hardlopen, fietsen en zwemmen.

Laatste berichten van Tessa Linssen (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *