5 yogaposes voor bureauzitters

Iedereen die regelmatig achter de computer zit of op kantoor werkt herkent het vast, stijve schouders, hoofdpijn, een gevoelige rug. Dat lang achter een computer zitten niet goed is voor je lijf weten de meeste mensen wel, daarom is er op steeds meer kantoren de mogelijkheid om staand te werken of zelfs op een loopband. Maar heb jij nog niet zo’n super de luxe kantoor? Dan zijn deze 5 yogaposes fijn om regelmatig te doen. Je hoeft er niet voor naar de yogaschool, maar kunt ze gewoon achter je bureau doen tijdens een koffiepauze.

1. Vooroverbuiging met gekruiste benen
Ga naast je bureau staan en kruis je linkerbeen voor het rechterbeen langs. Maak jezelf lang en buig vervolgens rustig naar voren. Laat de spanning in je rug en je nek los, laat je hoofd hangen. Blijf ongeveer 30 seconden voorovergebogen staan. Zolang hebben je spieren minimaal nodig om de spanning los te laten en zich aan de houding over te geven. Rol vervolgens op een inademing rustig op met je hoofd als laatste, zo voorkom je dat je duizelig wordt. Kruis nu je rechterbeen voor je linkerbeen langs en herhaal de pose.

2. Zittende torsie
Ga rechtop zitten en breng je rechterarm naar de linkerzijde van je stoel, je voeten, benen en heupen blijven recht naar voren. Je linkerarm komt over de achterzijde van je stoel en je kijkt over je linkerschouder. Blijf rechtop, ga niet naar achteren leunen. Blijf ongeveer 5 diepe ademhalingen zo zitten en wissel dan van kant. Deze pose maakt de rug los en stimuleert bovendien de spijsvertering.

3. Adelaar
Deze houding zorgt er voor dat je de stress, die vaak vast gaat zitten in je rug en je heupen, los kunt laten. Ga rechtop staan en breng je rechterknie omhoog. Vervolgens breng je het rechterbeen voorbij het linkerbeen en haak je je rechtervoet als je daar genoeg ruimte voor hebt achter je linkerenkel. Probeer je bovenlichaam mooi rechtop te houden. Wanneer je balans goed is kun je proberen om je rechterarm onder je linkerarm door te brengen en je rechterhandpalm tegen de linker te brengen. Houd dit zo’n 5 diepe ademhalingen vast en wissel dan van kant.

4. Staande duif
Dit is een fijne houding om je heupen te openen en tegelijkertijd train je de spieren van je bovenbeen. Ga rechtop staan en breng het gewicht op je rechterbeen. Til je linkerknie op en leg je linkerenkel net boven de rechterknie. Breng je billen naar achter, als in een squat, en zorg dat je spanning houdt op het rechterbeen, zo heb je meer balans. Breng je handpalmen tegen elkaar in gebedshouding en kijk naar voren, zodat je bovenlichaam rechtop blijft. Houd 5 ademhalingen vast, schud je benen los en wissel van kant.

5. Yoga mudrasana
Kom rechtop staan en strengel je vingers achter je rug in elkaar. Breng je handen zo ver mogelijk van je rug zodat je borst kan openen. Buig nu rustig met een rechte rug naar voren en probeer je handen van je rug weg te blijven strekken. Blijf 10 diepe ademhalingen staan, zo geef je de spieren van je rug, borst en schouders de tijd om de spanning los te laten. Kom rustig weer omhoog en schud je armen los.

Na deze 5 houdingen ben je klaar om weer fris en ontspannen aan het werk te gaan.

Meer yoga:
Slimme pre-yoga snacks
Mediteren kan iedereen leren
Welke vorm van yoga past bij jou?
Fijne yoga moves voor fietsers
Sterke triceps met de chaturanga

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.

Miny Verheij

Miny Verheij is yogadocent en verslaafd aan hardlopen. Naast yoga en hardlopen doet deze energieke dame aan wielrennen, klimmen en suppen en heeft ze een passie voor alles wat met koffie te maken heeft.

Laatste berichten van Miny Verheij (toon alles)

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *