6 fitness mythes ontrafeld

Fitness, trainen, afvallen… Op internet en in de bladen lees je er van alles over. De meest uiteenlopende verhalen doen de ronde, inclusief een paar hardnekkige fitness mythes. We ontrafelen er 6 voor je!

1. Van sit ups krijg je een killer six pack
Je buikspieren helpen je vooral voor stabiliteit in je lichaam. Je maakt ze sterk met een gevarieerde set van core stability oefeningen, maar zichtbaar worden ze pas in combinatie met een gespecialiseerd voedingsschema. Alleen je buikspieren trainen doesn’t do the tric!

2. Spier weegt meer dan vet
Wrong! Een kilo is een kilo, daar veranderen we niets aan. Spierweefsel is dichter van structuur dan vetweefsel en een kilo spier neemt dus minder ruimte in beslag dan een kilo vetweefsel.

3. Kater? Een flinke training werkt als detox
Te diep in het glaasje gekeken en dan detoxen met een flinke workout? Toch niet… Door overmatig alcoholgebruik (ook eenmalig) verlies je vocht. Wanneer je uitgedroogd aan je training begint, zweet je misschien wel een hoop afvalstoffen uit, maar dat extra vochtverlies is niet zo goed voor je. Kortom, eerst maar even goed hydrateren na een avondje doorhalen.

4. Met sporten verlies je vet
Dat klopt natuurlijk deels, maar is niet helemaal zo zwart-wit. Je kunt trainen tot je de spreekwoordelijke ons weegt, maar net als voor je abs geldt ook hier dat alleen de combinatie van gericht trainen met een uitgebalanceerd voedingspatroon ervoor zorgt dat je vet verliest.

5. Calorieën verbrand je in the gym
Tuurlijk! Maar wist je dat je in de 23 overige uren op een dag nog meer verbrandt dan tijdens dat uurtje in de sportschool? Dat is dus inclusief die saaie vergadering, je uurtjes slaap en het couch surfen voor de tv. Balans is key, dus actief zijn en lekker bewegen in combinatie met ‘rustigere’ activiteiten op een dag maken dat je je gezond en fit voelt.

6. Van trainen met gewichten ga je eruit zien als een body builder
De meeste vrouwen hebben simpelweg niet het testosteron level dat nodig is om die omvangrijke lichaamsbouw te krijgen. Van krachttraining word je dus echt niet gelijk een ‘Schwarzenegger.’ Die workout met gewichten maakt je wél sterk, dus no worries en pak die dumbells!

push up

 

Bron: popsugar.com.au / Afbeelding header: Evert Buitendijk Fotografie

 

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *