6x natuurlijke sportvoeding voor onderweg

Als je traint voor een marathon betekent dat je tijdens je lange duurlopen onderweg moet eten. Je energievoorraad raakt op en die moet aangevuld worden om door te kunnen gaan. Maar niet alleen als je traint voor een (halve) marathon heb je voeding onderweg nodig. Of je nu regelmatig op de racefiets of mountainbike stapt, of een dag gaat hiken, kanoën of klimmen: sportvoeding onderweg kun je goed gebruiken.

Er zijn natuurlijk de welbekende gels, die prima doen waar ze voor zijn: aanvullen. Met zo’n 100 calorieën per gel, die vooral komen uit koolhydraten, krijg je snel energie en kun je weer even verder. Maar natuurlijk? En lekker? Nou nee, de meeste niet! Dat kan ook anders. Daarom 6 natuurlijke alternatieven voor sportvoeding die wél lekker zijn!

1. Banaan
Misschien wel het ultieme ‘sportersfruit’. Vooral de hoeveelheid koolhydraten en kalium maken dat sporters gauw en makkelijk naar een banaantje grijpen. Dat dit fruit zo makkelijk weg hapt is bovendien mooi meegenomen. Het is dan ook prima voer voor onderweg. Door z’n stevige schil ook goed mee te nemen.

2. Dadels 
Dadels zijn echte energiebommetjes! Ze bestaan voor het grootste deel uit koolhydraten en geven je snel energie. Maar dat niet alleen, ze bevatten ook de nodige mineralen die je goed kunt gebruiken voor je vochtbalans en je spieren. Bovendien, een goede medjoul dadel is heerlijk toch?

3. Rozijnen
Rozijnen bestaan vooral uit natuurlijke suikers en kalium. En verpakt in die kleine doosjes zijn ook nog eens super handig voor onderweg! Vind je rozijnen niet lekker? Ander gedroogd fruit, zoals mango, abrikozen of cranberries zijn goede alternatieven.

4. Druiven
Druiven leveren, net als banaan, veel koolhydraten en zijn dus prima fruit voor onderweg. Wanneer je de druiven invriest en bevroren meeneemt blijven ze lekker koud en juicy. Heerlijk verfrissend!

5. Pretzels
Liever wat hartigs? Probeer pretzels. In de Nederlandse supermarkten moet je vaak goed zoeken, maar bij de bio super (zoals Marqt) vind je ze in ieder geval. 30 gram pretzels levert ongeveer dezelfde voedingswaarde als een gel. Knabbelt toch wat lekkerder weg!

6. Notenreep 
Een natuurlijke notenreep levert lekker veel energie en is ook nog eens smakelijk om te eten. Je kunt zelf gezonde noten-muesli repen maken natuurlijk, maar ook in het natuurvoeding-schap van de supermarkt vind je repen die puur uit noten en honing bestaan, bijvoorbeeld van Zonnatura of Bio Today.

Sportvoeding is iets heel persoonlijks. Voor de één zijn dadels het ultieme voedsel voor onderweg terwijl een ander er darmklachten van krijgt. Sommigen vinden het fijn om ergens op te kauwen, anderen lukt dat juist niet. Probeer dus vooral verschillende dingen uit tijdens je trainingen.

Wat is jouw favoriete sportvoeding voor onderweg?

Natuurlijke sportvoeding

 

 

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *