8 gezonde tussendoortjes voor kids – zonder geknoei

Het is zomervakantie, eindelijk rust (voor de kids dan) en vrije tijd. Om de zomermaanden gezond door te komen, inclusief de lange zit naar de vakantiebestemming, staan hieronder 8 gezonde tussendoortjes voor kids op een rij. Gemakkelijk te maken of mee te nemen en zónder geknoei.

1. Rauwkost in een interessant bakje
Dat had je wellicht zelf ook in gedachten maar zo eenvoudig is het. Presenteer rauwkost, zoals stukjes wortel, komkommer, cherrytomaatjes en paprika, in een interessant bakje met een dino of prinses erop en ze eten het (allemaal) op. Lusten ze iets niet? Doe het dan tóch in dat bakje. Uit onderzoek blijkt namelijk dat na 15 dagen proeven, ook al is het een muizenhapje, ze het ineens wél lusten.

2. Water met een smaakje
Grote trek kan ook door dorst komen. Dus probeer ze eens water met een smaakje te geven; een stukje komkommer, citroen of aardbei in het water doen wonderen en die fles gaat helemaal leeg! Oh en vergeet weer niet een mooi flesje aan te schaffen in de favoriete kleur.

3. Maïswafels met geitenkaas
De maïswafel is groot favoriet bij mijn kinderen en je neemt het overal gemakkelijk mee naar toe. Het smaakt, volgens mijn mannen, naar popcorn. Succes verzekerd dus en nog gezond ook. Ga wel voor de biologische variant met minder zout. Smeer er voor de afwisseling geitenkaas op, krijgen ze ook nog eiwitten binnen.

4. Mix van gedroogd fruit
Gedroogd fruit, zoals abrikozen, cranberries, pruimen of rozijnen, gaat er altijd in. Let op: er zitten wel fruitsuikers in dus niet te veel van geven anders gaan ze nog stuiteren ;-)

5. Groene smoothie
Eenvoudig te maken en een vitaminebom. Doe twee bananen, een avocado, handjevol verse spinazie, citroensap, een scheutje lijnzaadolie in een blender en vul het aan met water tot de rand. Even shaken en klaar. Schenk de smoothie in een rvs-drinkfles met sportdop bijvoorbeeld, dan wordt er ook niet geknoeid.

6. Havermoutpannenkoeken met banaan
Pannenkoeken zijn groot favoriet bij kinderen. Als je ervoor zorgt dat ze goed voeden én zoet zijn dan is het dubbel feest. Deze pannenkoeken zijn heel eenvoudig te maken. Doordat de pannenkoeken al zoet zijn hoeft er geen stroop of honing op – ook geen aanrader want anders wordt het gegarandeerd een knoeiboel.

7. Zelfgemaakte ijsjes
Alles wat bevroren is vinden (de meeste) kinderen lekker. Zelfs bevroren doperwten of ijsklontjes zijn groot favoriet. Zo kun je zelf ook gemakkelijk gezonde ijsjes maken van bijvoorbeeld de groene smoothie bij tip #5. Haal van die vrolijke ijshouders en ze gaan als zoete broodjes naar binnen.

8. Vers fruit in verschillende kleuren
Zo simpel is het: vers fruit is altijd goed. Helemaal als je het ook weer in dat mooie bakje doet. Stelregel: hoe meer kleuren, hoe meer vitaminen. Watermeloen is er nu volop en eet gemakkelijk weg. Vocht en vitaminen voor de kleintjes: win-win!

Jesse-watermeloen-gezonde-tussendoortjes

Meer voor moms (to be):
7 tips voor goed herstel na de bevalling
Hoe werk en kinderen prima samen gaan
5 redenen waarom jonge moeders niet sporten
Vegetarisch eten tijdens je zwangerschap
Sporten tijdens je zwangerschap

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.

Anja van Dijk

Freelance communicatieadviseur op DOK dijkvana
Anja van Dijk is fanatiek (buiten)sporter en moeder van 3 jongens. Haar missie is om andere jonge moeders te motiveren in beweging te komen. En om haar kleine mannen zo gezond mogelijk te laten eten. Verder is Anja freelance communicatieadviseur en trainer bij Mom in Balance.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *