8 weken bootcamp: so far so good?

botcamp

Eerder las je al dat Eline een nieuwe uitdaging is aangegaan: 8 weken bootcamp met het Better For It-programma van The Bootcamp Club. Ze is inmiddels in week 4 van het programma beland, maar hoe gaan de trainingen? En: boekt ze vooruitgang? Lees hier haar ervaringen!

Week 2
Zomer in Nederland… was het in mijn eerste week bootcamp bijzonder warm bij de Kralingse Plas (onze vaste train-spot), deze tweede week stroomt het er letterlijk van de regen. Vlak voor de eerste training deze week klaart het net op tijd op, waardoor we een frisse sessie hebben op en rond het nat-geurende gras rond de plas.

Onze instructeur Brandon vertelt ons over het belang van het trainen op goede schoenen (dat betekent: schoenen met flink profiel). Grip op het asfalt, maar ook de bankjes, stoeprandjes en bruggen waar we gebruik van maken tijdens de oefeningen, is cruciaal tijdens de bootcamp. Na flinke regenbuien kunnen die oppervlakken zo glad zijn dat nare valpartijen op de loer liggen. Fijn dus dat er goed gelet wordt op de veiligheid van elke deelnemer! We trainen deze avond dus vooral op safe, waarbij de focus vooral op onze been- en armspieren ligt.

bootcamp1

Maar dan, de tweede bootcamp van die week. Een half uur voor start donkere donderwolken, felle flitsen en flinke klappen: bakken met water vallen uit de Rotterdamse lucht! Instructeur Louise houdt onze trainingsgroep goed op de hoogte via Whats-app over het al dan niet doorgaan van de training. Een beetje regen; hallo, we zijn niet van suiker hè?! Maar met onweer sporten in het bos? Dat is toch wel even andere koek.

Gelukkig trekt het onweer op tijd weg waardoor we alsnog een training kunnen doen. Weliswaar in de stromende regen, waardoor we voor de start van de les al van onder tot boven doorweekt zijn. Het maakt daarom niet meer uit dat we in het zompige gras en op kletsnatte bankjes onze buik-, heup- en armspieren trainen. De training zelf voelt wel wat zwaar aan, zo soppend in die kletsnatte gear. Maar we zijn bijzonder trots dat we als regelrechte bikkels in dit weer onze sessie van begin tot eind weten af te maken!

tbcc blog 2

Week 3
De derde week begint voor mij minder goed; ik krijg overdag last van mijn buik. Hoe hard ik ook de moed erin houd, ik voel me ’s avonds niet goed genoeg om mee te doen met de training. Balen! Zeker omdat onze groep deze week niet aan de plas traint, maar voor de afwisseling in de Rotterdamse binnenstad aan de slag gaat.

Gelukkig ben ik op donderdagavond genoeg opgeknapt om wel mee te trainen. Ook deze avond trainen we in de stad; een fantastische urban spot om voor de oefeningen flink gebruik te maken van trappen, (gras)heuvels, relingen en -ook hier- bankjes. Deze training werken we in duo’s,  en doen we series van drie of vier oefeningen gericht op samenwerking en het gebruikmaken van elkaars kracht. Leuk om zo bezig te zijn als groep! Tussen de series door rennen we flink wat stukken op en neer; ieder in haar eigen tempo. Ben je sneller dan de rest, dan moet je stukken ‘terugrennen’ naar de groep (of zoals instructeur Louise zegt: ‘haal de groep op!’). Zo zorgen we er als groep voor dat we allemaal, in ons eigen tempo, een leuke en sportieve avond hebben.

En de vorderingen?
Naast het bootcamp-schema probeer ik ook mijn standaard rondjes te hardlopen of thuis wat extra krachtoefeningen te doen met gewichtjes en mijn medicine ball, maar door de extreme regenval de afgelopen weken heb ik het met hardlopen noodgedwongen rustiger aan moeten doen. Ik let tijdens het bootcamp-programma wel extra op mijn voedselinname en schrijf alles op in mijn programmaboekje.

Het resultaat so far? De series tijdens de bootcamp gaan me steeds makkelijker af! Ik had mezelf als doel gesteld dat ik de kracht in mijn armen wil ontwikkelen: nu al merk ik dat de push-ups en triceps-oefeningen per week beter gaan. Mijn basisconditie is goed, maar de korte krachtsessies en sprintjes tijdens de bootcamp trainingen verbeteren mijn explosieve krachten ook. Zo op de helft van het programma ben ik zeker niet ontevreden!

eetdagboekje

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met The Bootcamp Club.

Meer lezen:
Take care: trainen zonder blessures
Samen trainen met Evy
3x goede stretches voor hardlopers
Sporten tijdens je zwangerschap
Heb jij wel eens triatlonkriebels gehad?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

The following two tabs change content below.
is eigenaar van De Fit | communicatief label. Als communicatieadviseur en tekstschrijver helpt ze mensen en organisaties hun verhaal te vertellen. Om zelf fit te blijven doet Eline aan hardlopen, spinnen, yoga, longboarden en... tafeltennis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *