5 onmisbare aandachtspunten voor elke hardloper

Hee hardloper! Vind je het ook zo heerlijk om een stuk te hard te lopen? Je vaste rondje na het werk, je wekelijkse loopgroep, een earlybird sessie rechtstreeks uit bed of een weekendrun met vrienden of vriendinnen. We kunnen het ons helemaal voorstellen! Door vaker hard te lopen werk je aan je conditie en gezondheid, good for you! Maar als je gezond wilt blijven hardlopen, of als je bijvoorbeeld vooruitgang wilt, dan is het verstandig om ook andere dingen te trainen. Welke? Deze!

1. Heupen
Je heupen zijn ontzettend belangrijk bij het hardlopen. Sterke heupen kunnen blessures voorkomen, omdat je rechter en stiller blijft tijdens het lopen. Je hebt dan voldoende kracht om netjes te blijven lopen, in plaats van dat je door gaat zakken. Dus werk aan die heupen! Met bijvoorbeeld deadlifts op 1 been of beenheffen op je zij, buik en rug. Maar ook de brug met 1 been of 2 benen maken je sterk en wat dacht je van pistol squats?

2. Mobiliteit
Als hardloper heb je waarschijnlijk best wat last van stramme spieren. Onder andere door de eenzijdige beweging kun je stijf worden en krijg je kortere spieren. Het is dan ook belangrijk om naast het lopen te werken aan je mobiliteit. Je kunt natuurlijk elke week trouw naar yoga gaan (kunnen we iedereen aanraden!) maar je kunt ook thuis werken aan je mobiliteit. Met een kwartier per dag en een paar fijne yoga moves of stretches blijf je lekker soepel!

3. Core
Ja duh! We horen het je denken. Elke hardloper weet het inmiddels wel. Of toch niet? Wij kunnen het niet vaak genoeg zeggen: een sterke core is een sterke basis! Niet alleen voor hardlopen, maar voor alle sporten. Als hardloper kun je een sterke core heel goed gebruiken omdat je dan echt minder blessures krijgt en het lopen simpelweg langer kunt volhouden met een goede techniek. Dus ga maar vast in die plank staan! En gooi er dan gelijk nog een paar goede core moves achteraan.

4. Stabiliteit
De weg waar je op loopt is nooit helemaal vlak. Dus moet je oneffenheden kunnen ‘opvangen’ om blessures te voorkomen. Als je ook wel eens off road loopt is dat zelfs nog belangrijker. Het is dan ook heel verstandig om te werken aan je stabiliteit. Deze komt deels voort uit je core kracht, maar sterke enkels, hamstrings en bovenbenen zijn onmisbaar voor jouw rondje op of naast de weg! Doe dus vooral ook spierversterkende oefeningen zoals deadlifts, squats en lunges en balansoefeningen op 1 been. Powerrrr!

4. Armen
Lopen doe je niet met je armen toch?! De arminzet bij het lopen wordt oh zo vaak vergeten, maar kun je heel goed gebruiken. Zeker als de finish in zicht is, of als je op een hoger tempo wilt lopen gaat een goede en sterke arminzet elke hardloper helpen. Train dus voor een goede armrotatie en maak je armen sterk genoeg om de arminzet tot het eind van je run vast te kunnen houden!

Wat train jij verder nog om een gezonde hardloper te blijven?

pistol squat

Meer loopleesvoer:
Hardlopen op vakantie? 6 inpaktips!
Rustig hardlopen? 6 tips
Weinig tijd? Doe een 15 minuten run
Sneller hardlopen? Pas je training aan

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *