Actief herstel: trainen om te herstellen

Je hebt vast weleens van actief herstel gehoord. Maar wat is het? Pas jij het toe in je wekelijkse workout schema? Een van de meest onderschatte aspecten in een trainingsschema is rust. Maar rust hoeft niet altijd te betekenen dat je gestrekt op de bank doorbrengt. Hoewel dat ook af en toe erg lekker (en nodig!) is, kun je juist ook goed herstellen door rustig te bewegen!

Afvalstoffen afvoeren
Rustig tot matig intensief bewegen zorgt namelijk voor een verbetering van je doorbloeding, waardoor je afvalstoffen beter en dus ook sneller afvoert: dahàààg lactaat! Op een rustig tempo in beweging zijn (ja cardio dus!) is dus hartstikke goed voor je als je zwaar getraind hebt of spierpijn hebt.

Wel of geen cardio?
Nu zijn er krachtsporters die cardio maar onzinnig vinden (hoi #teamnocardio). Want wat schiet je ermee op als je alleen maar voor je gains traint? Nou, behalve dat het wat doet voor je conditie, blijkt uit onderzoek ook dat 20 tot 30 minuten matig intensief bewegen (op 70% van je maximale hartslag) na een krachttraining een positief effect heeft op je dynamische kracht. Zo’n cardiosessie bevordert het spierherstel (hoewel je er niet altijd minder spierpijn van krijgt) én zorgt ervoor dat het lichaam afbraakproducten uit spierweefsel sneller verwijdert en er meer voedingsstoffen aangevoerd kunnen worden.

Méér opbouw
Nu trainen wij überhaupt niet voor de gains, maar voor een fitte, gezonde en leuke levensstijl. Maar zelfs als je dus wél alleen voor de gains traint (ieder z’n ding!) dan doe je dus verstandig aan een een cardiosessie als herstel. Méér voedingsstoffen, méér dynamische kracht, meer opbouwmogelijkheden.

Wat voor training?
Wat kun je doen als actief herstel? Zwemmen, joggen (rustig hardlopen) en fietsen zijn echt prima trainingen om je herstel te bevorderen. Houd het bij maximaal een half uur en dan zit je goed. Maar ook een yogasessie is goed. Het rustige stretchen kan je helpen om wat beter te ontspannen. Hoewel wandelen iets minder effect op je herstel heeft dan matig intensief bewegen omdat je hartslag wat lager blijft, kan een wandeling je tóch helpen. Doordat je in beweging bent heb je wat minder last van spierpijn en kun je ook – net als bij yoga – vaak wat beter ontspannen. Heerlijk toch?!

Wat is jouw favoriete hersteltraining?

zwemmen

Lees ook:
3 tips om hardloopblessures te voorkomen
5 redenen om je workout te skippen
Is perfectionisme goed of slecht?
Zo krijg jij jezelf van de bank af
Waarom je van sporten gelukkig wordt

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

2 Comments

  • Ik vind het heerlijk om dan gewoon even op de crosstrainer te stappen. Probeer zelf actief herstel een beetje af te wisselen met ‘echt’ rust. Soms doe ik dus wat cardio, de andere keer kies ik ervoor om gewoon lekker op de bank neer te ploffen ;)

  • Echt rust blijft ook altijd belangrijk. Maar inderdaad even op de crosstrainer, of juist lekker naar buiten, het zwembad in of de yoga mat op doen veel voor je herstel. Keep up the good work Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *