Dam tot Damloop of andere race? Adem!

Maak jij je klaar voor de Dam tot Damloop volgende week zondag, of de Damloop By Night de zaterdag ervoor? Of staat er misschien een andere race op het programma? Jij kent vast – net als al die andere hardlopers – de gouden regel: niet te snel starten! Maar waarom is dat toch altijd zo moeilijk? Nou ehm, door de adrenaline die door je lijf giert bijvoorbeeld. Door de opzwepende beats. Het uitbundige publiek. En natuurlijk door je ‘wil’ om te gaaaaan! Toch is het belangrijk om rustig te blijven, om je hoofd koel te houden en de rust in je start te brengen. Hoe doe je dat? Adem!

Ademtip
Wij hebben inmiddels aardig wat wedstrijden gelopen en dan doe je ervaring op met wat wel en niet werkt. Als het gaat om ademen delen we dan ook graag onze tips met je! Zodat je niet alleen rustig blijft, maar ook nog eens voor dat PR kunt gaan volgend weekend. Oh en vergeet niet om nog even langs de speciale Damloop Store (Run2Day Amsterdam, Overtoom 345) te gaan. Dan kun je namelijk ook nog in stijl over de finish rennen. Je kunt daar namelijk jouw eigen customized ASICS shirt laten bedrukken. Cool!

asics-bloggers-event-11-aug-zout-fotografie-3-van-154

Ademen tijdens je wedstrijd
Zoek een ademritme voor het lopen waarbij je sowieso langer uitademt dan dat je inademt. Adem gedurende 3 passen in en 5 passen uit. Of als het tempo omhoog gaat richting het einde, 2 in en 3-4 uit. Door je passen te koppelen aan je ademhaling kun je in een lekker ritme komen. Dat ritme vasthouden is de truc en dan een mooie versnelling naar het eind van de race toe plaatsen. Met een vlakke race of misschien wel negative split kom je frisser die finish over!

Ademen vóór je wedstrijd
Ademen tijdens je wedstrijd is natuurlijk super belangrijk, maar juist ook ervoor is het verstandig om even twee minuten te focussen op je adem. Op die manier breng je even wat rust in je ademhaling en hartslag, zodat je ontspannen begint met lopen. En je hoeft echt niet bang te zijn dat je té relaxed start, want het is al moeilijk om je hartslag aan de start van een grote race onder de 140 te krijgen. Adem rustig in door je neus en adem langer uit door je neus. Pauze. En herhaal. Twee minuutjes! Het helpt niet alleen voor die rust, maar ook voor de juiste wedstrijdfocus.

Met deze adem trics moet het wel lukken. En last but not least: geniet! Ga jij ook racen volgend weekend?

asics-bloggers-event-11-aug-zout-fotografie-29-van-154

Nog meer running:
Hardlopen zonder muziek, 5 redenen om dat eens te doen
Rustig hardlopen: 6 tips
Veilig hardlopen met apps
Sneller hardlopen? 5 verrassende tips
Hardlopen op vakantie? 7 tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *