Beginnen met wielrennen, waar let je op?

Steeds meer mensen stappen de racefiets op! Ook steeds meer vrouwen weten inmiddels de ‘racer’ te vinden en dat juichen wij natuurlijk toe. De wind door je haren (nou ja, door je helm), lekker zoeven over het asfalt en genieten van de omgeving terwijl je de kilometers weg trapt. Klinkt lekker toch? Maar waar moet je allemaal op letten als je net begint met wielrennen of als je overweegt eens op de racefiets te gaan stappen?

Fiets
Natuurlijk is het lastig fietsen zonder materiaal. Een racefiets is dus de minimale vereiste om te wielrennen, duh! Nu is een fiets best een dure aanschaf. Het goede nieuws: je hebt ook instapmodellen. Tussen de € 600,- en € 700,- heb je al een heel (héél!) mooi instapmodel. Nu is dat natuurlijk nog veel geld, maar als je zeker weet dat je veel gaat fietsen is het die aanschaf absoluut waard. Weet je dat nog niet helemaal zeker? Kijk dan vooral eerst of je een fiets kunt lenen, of ga voor een tweedehandsje!

Ander materiaal
Naast een fiets is een helm een absolute must. Natuurlijk is het ook fijn om een echte fietsbroek met zeem te hebben, maar onze eerste rondjes gingen toch heus in een hardlooptight. Eenmaal wat serieuzer is die fietsbroek wel veel fijner, want daar houd je het nu eenmaal langer op vol! Als je echt blijft fietsen is het ook fijn om echte fietsschoenen met klikpedalen aan te schaffen. In het begin doodeng (ja dat vinden we allemaal!) maar met een paar lesjes ben je er gauw aan gewend en je zult merken dat je veel meer kracht kunt overbrengen. Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei andere fijne fietsmaterialen zoals een speciaal shirt, handschoenen en een sportbril. Je hoeft echt niet alles in één keer aan te schaffen en er zijn gelukkig ook verschillende budgetopties, zoals Decathlon en Lidl waar ze prima materialen verkopen voor kleine prijsjes!

Eerst duur, dan snelheid
Als je dan eenmaal lekker op die fiets zit, is het als beginner belangrijk om eerst te werken aan je duurvermogen. Steeds een wat langere afstand op een comfortabel tempo. Begin met een uurtje fietsen en bouw dat in twee maanden tijd rustig uit naar een steeds langere tocht. Een comfortabel tempo? Dat is ‘kletstempo’. Neem dus vooral gezellig een buddy mee en praat het eerste uurtje gezellig vol!

Warming up en cooling down
Bij fietsen vergeet je misschien gauw dat een goede warming up en cooling down ook belangrijk zijn! Fiets het eerste kwartiertje lekker warm en los op een laag verzet. Trap ook de laatste 10 tot 15 minuten lekker uit. Na de tocht is het fijn om even bij te komen met een warme douche en wat eten en drinken, maar ook een paar fijne stretches zorgen ervoor dat je lijf gauw weer soepel aanvoelt!

Eten en drinken
Fietsen is een duursport en dat betekent dat je voldoende moet eten en drinken om de training goed door te komen. Na 45 tot 60 minuten zijn je glycogeen voorraden redelijk uitgeput en wordt het al tijd om wat koolhydraten bij te vullen. Drink genoeg water (altijd een bidon mee op de fiets!) maar zorg dus ook altijd voor een snack met snelle koolhydraten. Je kent vast de term wel of misschien heb je het zelf al eens ervaren: de hongerklop. Dit is het moment dat je glycogeen voorraden helemaal op zijn en je de man met de welbekende hamer tegen komt. Zorg dat je deze voor blijft! Luister goed naar je lichaam en eet en drink op tijd!

Zoek een route
Fietsen kan soms als ingewikkeld worden ervaren als je de weg niet goed kent. Een goede voorbereiding is dus echt het halve werk! Stippel een route uit, bijvoorbeeld op basis van fietsknooppunten of gebruik een app zoals Strava waar al heel veel ‘kant-en-klare’ routes in staan. Neem altijd je telefoon mee voor onderweg, zodat je met behulp van je kaarten de weg altijd weer terug kan vinden!

Heb je alles hierboven in the pocket? Dan is het tijd om lekker te gaan genieten! Want fietsen is niet alleen goed voor je, maar bovenal ook gewoon heel erg leuk. Have fun!

Beelden: Vivienne Magalie Photography

Lees ook:
Sportvoeding voor beginners
Yoga voor fietsers
Langer zwemmen? dat doe je zo!
Sneller hardlopen? Pas je training aan!

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *