Hoe blijf je gemotiveerd?

Soms lijkt het misschien of de hele wereld om je heen moeiteloos en vol energie naar de gym gaat, ’s morgens vroeg het zwembad in duikt of dagelijks staat te knallen in de CrossFit box. En als jij het dan lastig vindt, voelt dat misschien niet zo fijn… Maar we hebben allemaal wel eens een motivatiedipje toch? De meeste mensen laten dat aan de buitenkant (of online ;-)) niet zien, maar vergeet niet: you’re not alone! Maar wat doe je als je even zo’n dipje hebt? Hoe blijf je gemotiveerd? Een paar tips!

#1 zorg dat je goed uitgerust bent
Rust is misschien wel het meest onderschatte element als het gaat om sporten en trainen. Als je fysiek continu vermoeid bent, is het niet zo gek dat je op een gegeven moment je motivatie een beetje kwijtraakt. Dat heeft onder andere te maken met je energielevels. Een constante staat van vermoeidheid kan dus zorgen voor een dipje in je roarrr-gevoel. Hoe lang is het geleden dat je écht even rust had? Wanneer je goed rust neemt merk je vaak dat je ‘als vanzelf’ weer zin krijgt om wat te doen. Ready? Go!

#2 houd je trainingen bij
Een logboek klinkt een beetje ouderwets misschien, maar het is nog steeds een van de meest effectieve manieren om je workouts bij te houden en je progressie te tracken. Nu hoef je echt geen ouderwets boekje bij te houden als je niet wilt (mag wel) maar er zijn heel veel apps en systemen waarin je alles bij kunt houden. Maak notities bij je trainingen. Het geeft je inzicht van je vooruitgang, maar het biedt je ook gelegenheid om terug te zoeken hoe je je voelde op een bepaald moment, welke pijntjes je had en hoe je presteerde. Als je dit voor een langere periode doet, leer je patronen herkennen en weet je ook beter wat je met je motivatiedipjes aan moet of kunt. Bovendien zit je met je neus bovenop op je progressie en doelen en dat helpt je om gemotiveerd te blijven!

#3 houd je training interessant
Niet veel mensen kunnen goed tegen eenzijdigheid. Zit er te weinig afwisseling in je trainingen, doe je te vaak hetzelfde en verval je in patronen, dan is de kans groot dat je verveeld raakt. De uitdaging is dan ver te zoeken! Dus daag jezelf uit, doe andere dingen, speur het internet af voor nieuwe trainingsideeën of ga eens met iemand trainen die het anders doet. Verandering van spijs doet eten! Houd je training interessant en zorg voor voldoende afwisseling én uitdaging om het spannend te houden. Weg dipje!

#4 wacht niet tot het terug is
Ga jij zitten wachten totdat je mojo als vanzelf weer terug komt? Niet doen! Je krijgt vaak je motivatie terug door ook echt daadwerkelijk wat te doen. Het kan met een beetje rust vanzelf weer terug komen (zie #1) maar als je geen last hebt van fysieke vermoeidheid werkt het meestal zo dat je daadwerkelijk aan de slag moet om je gemotiveerd te voelen! Geen zin? Duik dus toch dat zwembad in, pak dus toch die gewichten op, of strik dus toch je veters voor een rondje. Maak een nieuw plan, maak er wat leuks van en go for it!

Eerder kon je hier ook al 8 tips lezen om uitje motivatiedipje te komen. Met deze vier adviezen erbij gaat het je lukken de draad weer op te pakken. You can do it!

Foto header: EMOM Photography / Foto zwemmen: Viviënne Magalie Photography

Meer motivatie nodig?
Motivatiedip? Gebruik de 10-minuten regel!
Waarom je van sporten gelukkig wordt
’s Morgens sporten? Zo lukt het!
20 minuten full body kettlebell workout
Touwtje springen: 15 minuten workout

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *