Blue Zones: hoe word je honderd

Oude vrouwBlue Zones zijn gebieden waar mensen langer, gezonder en gelukkiger leven en zelfs vaak ouder worden dan 100 jaar. De Blue Zones vind je in: Sardinië, ItaliëIkaria, GriekenlandOkinawa, JapanLoma Linda, Californië en Nicoya, Costa Rica. Hoe kan het de mensen in deze gebieden langer leven? De Amerikaanse journalist Dan Buettner reisde naar de Blue Zones en kwam erachter dat het geheim zit in de alledaagse dingen die de mensen doen: het voedsel dat ze eten, hun dagelijkse routine, het gezelschap waarin ze verkeren en hun kijk op het leven.

Buettner maakte een uitgebreide reportage over de Blue Zones voor National Geographic en schreef er een boek over. Zijn artikel ‘The island where people forget to die’ uit 2012 was een van de best gelezen artikelen van de New York Times. Met zijn Blue Zones Company zet Buettner zich in om mensen te helpen om op eenvoudige wijze een gezonde levensstijl aan te leren.

Buettner formuleerde op basis van zijn onderzoek 9 power rules die je helpen om langer, gezonder en gelukkiger te leven:

1. Doe aan natuurlijke beweging
De mensen uit de Blue Zones rennen geen marathons en gaan ook niet naar de sportschool. Zij leven in een omgeving die hen voortdurend stimuleert om te bewegen zonder er bij na te denken. Ze tuinieren zonder grasmaaiers en heggenscharen en in de keuken kloppen ze cakebeslag gewoon met de hand.

2. Heb een doel 
De Okinawanen noemen het ‘Ikigai’ en de mensen uit Costa Rica ‘plan de vida’: datgene waar je ’s morgens voor wakker wilt worden. Het hebben van een doel waarvoor je elke dag je bed uitkomt, kan zelfs 7 jaar aan je leven toevoegen.

3. Druk dagelijks de pauzeknop in
Overmatige stress kan leiden tot chronische ontstekingen en andere ziekten. Stress hoort bij het leven, dus ook mensen in de Blue Zones hebben er last van. Ze hebben alleen dagelijkse routines om stress van zich af te schudden. Okinawanen nemen een ​​paar momenten per dag om aan hun voorouders te denken, de Adventisten in Loma Linda bidden, Ikarians doen overdag een dutje en in Sardinië houden ze een happy hour. 

4. 80%-regel 

De Okinawanen zeggen de 2500-jaar oude confucianistische mantra ‘Hara Hachi Bu’ voor elke maaltijd om ze te eraan herinneren om te stoppen met eten als hun maag voor 80 procent vol is. De 20 procent tussen niet hongerig zijn en een vol gevoel kan het verschil zijn tussen het verliezen van gewicht of juist dikker worden. Mensen in de Blue Zones eten hun kleinste maaltijd in de late namiddag of in de vroege avond en eten de rest van de avond niet meer. 

5. Groenten en bonen
Het eten van groenten en alle soorten bonen, zoals tuinbonen, zwarte bonen, sojabonen en linzen, zijn de basis van het dieet van de meeste honderdjarigen. Vlees wordt slechts gemiddeld vijf keer per maand gegeten en in kleine porties (ter grootte van een pak kaarten).

6. Wijn
Mensen in de Blue Zones (behalve de Adventisten in Californië) drinken regelmatig, met mate, alcohol. Ze drinken 1 tot 2 glazen per dag tijdens het eten of het gezellig samenzijn met vrienden. En nee, je kunt het niet opsparen voor het weekend en dan 14 wijntjes achterover slaan.

7. Religie
Slechts 5 van de 263 honderdjarigen die zijn geïnterviewd behoorden niet tot een geloofsgemeenschap. Het maakt niet uit welk geloof je aanhangt, minimaal 4 keer per maand een religieuze of spirituele bijeenkomst bijwonen voegt 4 tot 14 jaar aan de levensverwachting toe. 

8. Geliefden 
Bijna alle honderdjarigen in de Blue Zones stellen hun familie en geliefden op de eerste plaats. Ouders en grootouders worden in huis genomen of wonen in de buurt. Dit blijkt ook de ziekte- en sterftecijfers van kinderen in het huis te verlagen. Ze zijn trouw aan een levenspartner, zetten zich in voor hun relatie en ze besteden tijd aan hun kinderen. Ook gaan mensen niet met pensioen, maar blijven zo lang het kan actief.

9. De juiste omgeving
Uit onderzoek blijkt dat roken, overgewicht, geluk en zelfs eenzaamheid besmettelijk zijn. Mensen in de Blue Zones verkeren in sociale kringen die gezond gedrag vertonen. Okinawanen creëren zelfs groepen van vijf vrienden die zich voor het leven aan elkaar verbinden en elkaar ondersteunen.

Vitality Compass
Wil je weten welke levensverwachting je hebt met jouw levensstijl? Vul op de Blue Zones website het Vitality Compass in en je ziet je biologische leeftijd, je levensverwachting en tot welke leeftijd je gezond blijft. Vervolgens krijg je tips hoe je je levensstijl kunt verbeteren. Volgens het kompas ben ik 6 jaar jonger en is mijn levensverwachting 97. Ik kan hier nog 1,6 jaar bij krijgen door spirituele activiteiten aan m’n levensstijl toe te voegen. Dan word ik dus nog steeds geen 100, maar 97 vind ik ook stokoud. Om de magische leeftijd van 100 jaar te bereiken moet je volgens Buettner een lot uit de genetische loterij winnen. Al hebben de meeste mensen de capaciteit om zonder chronische ziekten 90 jaar oud te worden. In de VS worden nu kunstmatige blauwe zones gecreëerd omdat blijkt dat dit de levensverwachting verhoogt en de ziektekosten drastisch verlaagt.

blue zones vitality compass

 

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *