Boek review: Fitness & CrossFit Food

Als een boek de titel ‘Fitness & CrossFit Food’ draagt, dan is mijn aandacht gewekt. Ik hou van CrossFit en ik hou van food. Win-win lijkt me zo. Met grote nieuwsgierigheid begon ik dan ook aan dit boek. En inmiddels? Ben ik veel inspiratie en een aantal recepten verder. Want behalve een berg aan informatie vind je ook veel lekkere en gezonde recepten terug in het boek. I like!

Verbranding, Balans, Opbouw
Het allergrootste pluspunt van dit boek? Iedere sporter kan er mee uit de voeten. Want het is ingedeeld in ‘dieetcodes’. Een slechte term als je het mij vraagt, dat dan weer wel, maar ik leg het je even kort uit. Er zijn drie dieetcodes, die ik zelf meer zie als ‘eetdoelen’: 1. Verbranding, 2. Balans en 3. Opbouw. En elk recept in het boek – maar dan ook élk recept in het boek – is aan te passen op een van die drie doelen. Geen totaal ander recept, maar een ‘tweak’ waarmee je het recept naar jouw persoonlijke doelen aanpast. Makkelijk en doeltreffend.

Veel recepten
Of je dus wat kwijt wilt, in vorm wilt blijven of juist spiermassa wilt opbouwen, je kunt met elk recept uit de voeten. Het boek gaat niet heel specifiek over CrossFit of Fitness, het is vooral FOOD wat de klok slaat. Het is duidelijk een  boek voor mensen met een sportief leven die belang hechten een gezonde én lekkere voeding. En eerlijk? Het water loopt me uit de mond van de vele recepten en uitstekende fotografie!

Goed om te weten
Wat ik dan wel nog een beetje mis? De calorieën en macro’s per recept. Niet zozeer voor mezelf, maar ik weet dat veel sportievelingen dit graag weten. En oké, vrij veel gerechten (vooral de diner-recepten)  bevatten kip of ander mager vlees. Als niet-vleeseter is het voor mij persoonlijk dus zaak om dat te vervangen en zo te zorgen dat de recepten toch in balans blijven. Ik doe dat al heel lang, dus daar ben ik wel aan gewend. Maar wel even handig om te weten. En ach… ik zou mezelf niet zijn als ik een recept letterlijk maak. Ik gebruik kookboeken vooral als inspiratie en niet als precieze wegwijzer. Dus met dat vervangen komt het ook wel goed.

Recept getest: chia pap met appel en griesmeeltopping
Om je vast mee te laten genieten heb ik een ontbijtrecept uitgewerkt. En ja, het is dus wel een beetje mijn eigen versie geworden. Met inspiratie van Christian Coates en een beetje van mezelf! ;-) I love griesmeel! Het lijkt misschien ouderwets maar is een heerlijk stevig ontbijt, zeker als je nog gaat sporten. Dus toen ik een ontbijtrecept met griesmeel zag kon ik niet wachten het uit te testen! Ik deed er iets meer kruiden in, liet de honing achterwege en verving de sinaasappel door appel.

Shoppinglist (voor 2 ontbijtjes)
Voor de griesmeel:
35 gram griesmeel
250 gram plantaardige melk (ik gebruikte havermelk)
merg uit een vanillestokje
Voor de chia pap:
45 gram chiazaad
200 ml plantaardige melk (ik gebruikte havermelk)
1/2 tl gemberpoeder
snuf kaneel
snufje kardemom
optioneel: 1 el honing of een half geprakt banaantje
Verder toevoegen:
2 kleine appeltjes
een paar fijngehakte amandelen

Zo maak je het

Doe de griesmeel, melk en vanille in een pannetje en verwarm dit totdat het zachtjes kookt. Laat het zo’n 3 minuten koken totdat het wat dikker is en laat het daarna afkoelen, je kunt het gewoon in de koelkast zetten en daar ook bewaren. Nu ben ik ook dol op warme griesmeel, dus als je hier ook van houdt kun je het ook lekker warm gebruiken.

Maak de chia pap door alle ingredienten met elkaar te mengen, goed te roeren en dit geheel minstens een half uurtje weg te zetten in de koelkast. Easy does it. Ik ben zelf niet zo’n zoetekauw, maar als je dat wel bent is het verstandig om een lepeltje honing of een half geprakt banaantje mee te mengen.

Inmiddels trek terwijl jouw chia pap staat in te dikken? Als het klaar is roer je de pap nog een keertje goed door. Is deze te dik? Voeg dan nog een scheutje melk toe. Verdeel de chia pap over 2 kommetjes, snijd een appeltje per kom in stukjes en verdeel de griesmeel pudding ook over de 2 kommen. Maak af met nog een extra snufje kaneel en de gehakte amandelen. Klaar!

Dit ontbijtje is een voorbeeld van een ‘Balans’ recept. Voor Verbranding en Opbouw zijn er simpele aanpassingen te maken. Dit ontbijt is ook ideaal vooraf te preppen, dus lekker makkelijk!

Ook trek gekregen? Het boek staat vol met leuke, creatieve en veelzijdige recepten! Het boek is nu al online te reserveren en dan heb je het precies op tijd voor onder de boom!

Meer fijne ontbijtjes: