Go bootcamp: 8 weken aan de bak!

In korte tijd meetbare resultaten halen met behulp van een sport- en eetschema? Die uitdaging gaat Eline van Glow aan! Spieropbouw, vetverbranding, conditie… ze werkt zich acht weken lang in het zweet met het Nike Better For It-programma van The Bootcamp Club en houdt voor ons haar vorderingen bij. De komende weken blogt zij hier over haar ervaringen!

Week 1
Deze week is de zomer echt begonnen: voor mij geen tijd om al loungend achterover te leunen in het zonnetje, want vanavond start mijn allereerste bootcamp! Een beetje huiverig ben ik wel. Stiekem ben ik meer een solo-sporter, doing my workouts in mijn eigen tempo… zou het mij wel lukken mee te komen in een groep onder leiding van een bootcamp-instructor? Mijn beeld van bootcamps – keihard afgemat worden in bijna militaristische trainingen – draagt daar niet echt aan bij… Maar ik ben daardoor ook enorm nieuwsgierig, dus ik ga er voor!

Het programma
Het acht-weekse trainingsprogramma bestaat uit een serie trainingen (twee keer een uur per week), meetmomenten en voedingstips. Alle vorderingen houd ik bij in een persoonlijk boekje, maar het kan ook via een online account. Daarnaast kan ik in mijn eigen tijd de vorderingen bespoedigen door extra oefeningen te doen met de Nike+ Training Club workout-app of door minstens een uur zelf te sporten. Met mijn natuurlijke drill voor schema’s en doelen stellen past deze opzet dus goed bij mij!

Meetmoment
Om daadwerkelijk na acht weken resultaat te zien van het programma word ik nog voor de eerste bootcamp ‘onderworpen’ aan een meting. Op een speciale weegschaal worden onder meer mijn gewicht, vetpercentage, spiermassa, mijn BMI en metabolische leeftijd vastgesteld. Daarnaast worden mijn buik-, arm- en bovenbeenomvang gemeten en in mijn boekje bijgehouden. Aan de hand daarvan kan ik mijn focusgebieden en doelen kiezen. Ik wil zelf graag werken aan mijn spieropbouw in mijn armen en hoewel ik geen sixpack ambieer, wil ik ook aandacht besteden aan mijn buik. Over acht weken vindt een nameting plaats om te kijken of ik mijn doelen heb behaald. Time for action, dus!

bootcamp1

De eerste trainingen
Op een van de broeierigste avonden die 2016 tot nu toe heeft gekend fiets ik vol adrenaline naar het Kralingse Bos in Rotterdam, waar de bootcamp twee keer per week gaan plaatsvinden. Hier kan ik mijn beeld van bootcamps gelukkig direct bijstellen! Met een leuke groep jonge vrouwen en onder leiding van twee enthousiaste trainers gaan we stipt op het afgesproken tijdstip aan de slag.

Brandon, de trainer van maandagavond, laat ons telkens kleine stukken rennen en vervolgens oefeningen doen zoals jumping jacks, situps en planking. Met een prachtig uitzicht op de Kralingse Plas en de ondergaande zon neemt hij de tijd om goed uit te leggen hoe elke handeling is opgebouwd. Maar het tempo zit er direct goed in, en we werken ons op deze warme avond extra in het zweet!

unnamed

Op donderdag, tijdens mijn tweede training, is de buitentemperatuur gelukkig aanmerkelijk koeler. Louise, de trainer van vandaag, laat ons flink wat been- en buikspieroefeningen doen. Oei en ik had nog spierpijn van de eerste sessie! De lunges, kikkersprongen en squats vliegen ons vanavond om de oren! Maar we zijn zo fanatiek bezig dat ook de tijd razendsnel om vliegt en ik met mijn mede-bootcampmaatjes verbaasd ben dat het uur alweer voorbij is.

Mijn ervaringen?
Deze eerste twee trainingen bevielen goed! Omdat ik zelf af en toe al train met de Nike+-app komen de oefeningen me niet onbekend voor. Daarnaast is de opzet van het programma er helemaal op gericht dat iedereen mee kan komen. En dat werkt!

Ik gebruik het boekje ook intensief. Na iedere training schrijf ik er mijn ervaringen in. De tips over voeding zijn leerzaam en de receptjes achterin geven mij nieuwe ideeën voor mijn eetpatroon. Om nog meer profijt te halen uit het programma hou ik zelf ook een eetdagboekje bij. Deze eerste week heb ik naast de bootcamp (2x) ook mijn gebruikelijke rondjes hardlopen (2x), fietsen en een dance workout gedaan, met als resultaat dat ik aan het einde van de week 1,5 kilo ben afgevallen. Spannend dus, want om spiermassa te kweken zal ik toch ook wat moeten gaan aankomen…

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met The Bootcamp Club.

unnamed-1

Meer lezen:
Samen trainen met Evy
3x goede stretches voor hardlopers
Sporten tijdens je zwangerschap
Heb jij wel eens triatlonkriebels gehad?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

 

The following two tabs change content below.
is eigenaar van De Fit | communicatief label. Als communicatieadviseur en tekstschrijver helpt ze mensen en organisaties hun verhaal te vertellen. Om zelf fit te blijven doet Eline aan hardlopen, spinnen, yoga, longboarden en... tafeltennis.

Laatste berichten van Eline Tullener (toon alles)

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *