Breintraining voor gezonde en fitte hersenen

Sport je om lekker fit en gezond te blijven? Good for you! Maar we vergeten wel eens een belangrijk onderdeel: breintraining. Ben je lekker aan het sporten, ga dan vooral door waar je mee bezig bent, want sporten en bewegen is ook supergoed voor je hersenen. Als je traint gaat je hartslag omhoog en je doorbloeding wordt gestimuleerd. Je bloed neemt zuurstof, vitaminen en mineralen mee onderweg, dus hoppa: brain gains!

Uit onderzoek blijkt dat de hippocampus groeit als je voldoende beweegt en sport. Mensen die dus lekker in beweging zijn verbeteren hiermee hun geheugen. Handig! Maar er zijn meer manieren om je brein te trainen. Wat denk je ervan?

1. Snoozen
Zoek je inspiratie of de oplossing voor een probleem? Druk morgenochtend dan eens op de snooze-knop. Huh? Ja, als je wakker wordt van een alarm (of wekker dus) en je doezelt gelijk daarna weer even weg, komt je brein in een soort ritme tussen wakker zijn en slapen. En juist in die periode heb je meer kans op hersenactiviteit en het vinden van nieuwe inzichten. Oké, dit moet je natuurlijk niet doen als je ’s morgens je bed uit wilt springen voor een early bird workout, dus bewaar die snooze-sessie beter voor een trainingsloze ochtend…

2. Voeden
Voeding is superbelangrijk voor je brein en sommige voedingsmiddelen in het bijzonder. Je brein werkt (net als je spieren overigens) op glucose, dus als je wilt dat je hersens de hele dag goed blijven werken, moet je ze voeden. Sla geen maaltijden over en zorg voor voldoende complexe koolhydraten. Je weet wel, de koolhydraten die je bijvoorbeeld vindt in groenten, volkorenproducten, havermout en noten. Ook de gezonde vetten zijn belangrijk voor je bovenkamer!

3. Wissel van hand
Daag je brein eens uit! Dit kun je heel simpel zelf doen door met eenvoudige taken te wisselen van hand en dus je niet-dominante kant te gebruiken. Tandenpoetsen, aankleden, je vork vasthouden of dingen oppakken of uit je tas halen. Hierdoor stimuleer je de andere hersenhelft en zet je je hersens flink aan het werk. Deze prikkel is hartstikke goed voor je grijze massa!

4. Actie tegen verveling
Je brein raakt gemakkelijk verveeld. Dus routines, monotone werkzaamheden of herhaling zijn eigenlijk funest voor je hersenen. Ze gaan als het ware op de automatische piloot. Wil je niet! Dus doe nieuwe dingen, onderbreek je routine en monotone werkzaamheden. Ga wandelen tijdens het werk, loop een totaal andere route tijdens het hardlopen, gebruik een andere douchegel. Echt, zo simpel kan het zijn om een routine te doorbreken en het is goed voor je koppie.

5. Wees optimistisch
Stel je doelen en wees optimistisch. Ja duh, dat lijkt nogal wiedes. Maar dat is het niet. Bij het stellen van doelen is niet iedereen ervan overtuigd het doel ook daadwerkelijk te gaan halen. Maar wat blijkt uit studies? Degenen die daadwerkelijk geloven dat ze hun doel kunnen halen bereiken ook daadwerkelijk meer. Zet je hersenen dus aan tot meer positive thinking en je bereikt ook meer. We like!

6. Blijf leren
Leren kan totdat je oud en grijs bent en (bijna) omvalt. Dus blijf ook zo lang mogelijk leren om je brein te stimuleren. Altijd al dat instrument willen leren spelen? Gewoon gaan doen! Die ene cursus al een tijd op je lijstje? Gaan! Iets op je bucket list dat je altijd al hebt willen doen? Go for it! Dit soort dingen stimuleren je grijze massa en houden deze fit en gezond. Het nog iets simpeler in je dagelijkse leven integreren? Doe puzzels, tel af en toe iets uit je hoofd bij elkaar op en probeer eerst zelf iets te maken als het kapot is.

7. Relax en socialize
Hoewel sommige onderzoeken spreken van positieve effecten op hart en brein van een glaasje rood op z’n tijd, zeggen anderen weer dat deze positieve effecten vooral te danken zijn aan de setting waarin je dat glaasje drinkt. Dus bijvoorbeeld ’s avonds op de bank na een lange dag (ontspanning) of met samen vrienden tijdens een gezellig moment (sociaal). Hoe dan ook, relaxen en socializen is heel belangrijk voor je hersenen. Het onderbreekt je routine en maakt je meer ontspannen, dat is ook fijn voor je brein! Dus een paar keer per week lekker ontspannen op de bank of afspreken met vrienden is hartstikke verstandig. Oh en daar mag ook best een glaasje rood bij hoor.

Bij een gezond en fit lijf hoort een gezond en fit brein. Door je brein te trainen houd je je hersenen nu fit, zodat je er ook later profijt van hebt. Happy brain training!

Bron: purepharma.com

central park

Meer lezen:
Brain food: voeding voor je brein
Wat je moet weten over magnesium

Buiten zijn is gezond; 5 redenen
Het anti-stress dieet
10 tips voor meer energie

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

1 Comment

  • Jaaa, dit vind ik dus super interessant! Haha en die tip over de snooze-knop kende ik nog niet, weer wat geleerd :-) Leuk artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *