Buiten zijn is gezond; 5 redenen

Buiten zijn is gezond! Het daglicht en de buitenlucht doen wonderen voor je. Bijvoorbeeld voor je biologische klok en vitamine D gehalte. Maar wat dacht je van de zuurstof buiten?! Dat blokje om, die wandeling door het park of dat stukje op de fiets is dus zo’n gek idee nog niet. Maar er zijn meer redenen waarom buiten zijn je gelukkiger en gezonder maakt!

1. Minder stress
Stress. Op dit moment is het een van de belangrijkste ‘volksziektes’. Heb je veel stress? Uit onderzoek blijkt dat meer tijd doorbrengen in de natuur hier een wezenlijke verandering in kan brengen. Experimenten laten zien dat hartslag, bloeddruk en spierspanning al na drie minuten in een park of andere natuurrijke omgeving dalen. Dus ga ’s avonds toch even voor dat rondje park na het werk, of ga eens voor die lunchwandeling!

2. Je bent creatiever
Je wordt creatiever als je tijd doorbrengt in de natuur. Kanttekening hierbij is wel dat je de moderne technologie even thuis laat. Mobieltjes of tablets kun je beter op je bureau achterlaten als je gaat voor die fijne wandeling, mooie hike of bijzondere tocht op vakantie.

3. Minder depressief
Het is al een tijdje bekend en het is ook wel degelijk wetenschappelijk bewezen. Bewegen helpt tegen depressie. Vooral wandelen geeft mensen een mentale boost, zo blijkt uit onderzoek. Ze scoren niet alleen beter op geheugen- en aandachtstesten, maar geven ook aan zich beter te voelen na een wandeling. Saillant detail: door de natuur wandelen of door de stad maakt in dit geval niet uit voor het effect en gevoel achteraf. Dus trek je schoenen lekker aan voor dat blokje om en wandel!

4. Slimmere kids
Buiten spelen, wie denkt er niet nog eens aan terug? Lekker ravotten, vies worden, urenlang met vriendjes en vriendinnetjes op pad… Hardlopen, fietsen, wandelen, bootcampen: eigenlijk is het gewoon buitenspelen voor volwassenen. Maar juist ook voor kids is dat buiten spelen van groot belang. Het maakt ze fitter en ze doen meer vitamine D op. Maar ook blijkt uit onderzoek dat kinderen die veel buiten spelen beter scoren op tests op school, beter kunnen luisteren en socialer zijn. Tablets en TV’s uit en stuur ze naar buiten!

5. Gelukkiger
We zeiden het al: daglicht is goed voor je. Het verbetert je humeur en actief zijn in de buitenlucht helpt je te ontspannen. Het maakt je vrolijker! Als je veel buiten komt kun je je bovendien beter concentreren en werk je vaak efficiënter. Op die manier houd je tijd over om leuke dingen te doen. Dus ga lekker naar buiten in je vrije tijd!

Ga jij ook regelmatig naar buiten?

wandelen

6x wandelen in Nederland
Het anti-stress dieet
10 tips voor meer energie
Waarom gelukkig zijn goed is voor je gezondheid
10 simpele anti-stress tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *