Leven zonder zuivel: 9 foods voor je dagelijkse dosis calcium

Als je voldoende beweegt, krijg en houd je sterke botten. Maar ook via je voeding kun je werken aan sterke dragers van je lijf. Het geheim: calcium! Calcium is niet alleen belangrijk voor sterke botten (en tanden) maar ook goed voor je bloedvaten en een regulator van je bloeddruk. Je hebt zo’n 1000mg calcium per dag nodig.

Naast voldoende bewegen is het dus ook belangrijk om genoeg calcium binnen te krijgen via je voeding. Nu werd vroeger vooral aangenomen dat calcium alleen in zuivel zat. Eet en drink je geen zuivel? No worries! Met deze 9 producten krijg je ook een shot calcium binnen!

Witte bonen
Deze peulvruchten zijn rijk aan calcium en ijzer en gemakkelijk te gebruiken door een salade of pasta. Ook maak je er een gezonde bechamelsaus van of hummus.

Sardientjes
Een van de gezondste visjes om te eten! Niet alleen rijk aan calcium en vitamine D, maar ook een geweldige bron van omega 3. Lekker door een Griekse salade!

Gedroogde vijgen
Deze zoete vruchten bevatten antioxidanten, vezels en calcium. En ook nog eens hartstikke lekker. Gezond snoepen!

Paksoi
Geef je roerbakgerechten een Oriëntaalse twist! Dan zorg je niet alleen voor een dosis calcium, maar krijg je ook vitamine A en C binnen.

Boerenkool
Een superfood vol antioxanten en calcium. Boerenkool kun je gebruiken in salades en soepen, maar je maakt er ook heerlijke smoothies mee of een vegetarische roerbakschotel. Of natuurlijk gewoon een Hollands stamppotje.

Amandelen
Af en toe een handje amandelen doet wonderen! Deze gezonde noten zitten vol vitamine E, ijzer en calcium. Lekker als tussendoortje, maar ook heerlijk om je eigen amandelboter van te maken, in gezonde baksels, door je salade of ontbijt.

Sesamzaad
Deze zaadjes zijn meer dan alleen decoratie. En niet alleen vol met calcium, maar ook goed voor je bloeddruk en ontstekingsremmend. Lekker door je sushi bowl, andere Oosterse gerechten of door je zelfgemaakte mueslirepen of -koekjes.

Zeewier
Laat zeewier nu prima samengaan met sesamzaad… Die sushi bowl is dus echt een calcium bommetje! Bestel je liever sushi? Vergeet dan niet je portie wakame voor je dosis calcium. Yum!

Havermout
Naast veel vezels die zorgen voor een lang verzadigd gevoel, bevat havermout calcium en magnesium en doet het wonderen voor je cholesterol. Havermoutpap met amandelmelk, rijstemelk of havermelk en een handje amandelen en gedroogd fruit kan je calciumbron voor de dag zijn.

Kortom, er zijn veel alternatieven voor zuivel om aan die 1000mg calcium per dag te komen. Om calcium goed op te kunnen nemen, is vitamine D cruciaal. Zorg dus dat je vitamine D niveau op peil is! Ga lekker buiten sporten, maak een wandeling tijdens de lunch en zet regelmatig een vet visje op het menu.

sushi bowl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *