Waarom cardiotraining en krachttraining wél samengaan

Wij vertellen je vaak in onze artikelen dat juist het combineren van cardiotraining en krachttraining tot optimale fitheid en gezondheid (en dus prestaties) leidt. Hoewel vaak gedacht wordt dat cardiotraining je kracht ‘afbreekt’ blijkt nu uit onderzoek (halleluja!) dat dit niet het geval is. Het enige waar je rekening mee moet houden? Dat je voldoende tijd tussen beide trainingen plant. Simple as that!

Zes uur
Je kunt duur- en krachttraining zonder problemen combineren als je zorgt voor voldoende rust tussen de trainingen, zo blijkt uit het onderzoek. Hoeveel rust dan precies? Zes uur.

Eiwitten
Vooral het verschil in eiwitten en de werking ervan na verschillende soorten training maakt dat je goed moet plannen wanneer je de diverse trainingen uitvoert. Na krachttraining worden eiwitten actief die de aanmaak van nieuwe spiervezels bevorderen. Na duurtraining worden eiwitten actief die je energieverbruik verbeteren. Omdat deze processen binnen de spiercellen ongeveer drie uur blijken te duren, wordt vaak gedacht dat ze elkaar in de weg zitten, maar daar is geen bewijs voor gevonden.

Herstellen
Wat wel als een paal boven water staat is dat elke sporter tijd nodig heeft om te herstellen. Na élke training. Uit het onderzoek blijkt dat sporters na een duurtraining na die zes uur zeer waarschijnlijk weer volledig te belasten zijn. En dat je dan dus zonder negatieve effecten je kracht verder kunt opbouwen met krachttraining.

Twee keer per dag
De meeste mensen trainen niet tweemaal op een dag. Topsporters, duursporters of fanatieke sporters doen dat wel. Train jij ook wel eens twee keer per dag? Hou dan de richtlijn van zes uur aan als je kracht- én duurtraining wilt doen. Luister naar je lichaam en zorg dat je voldoende voedingstoffen tot je neemt. Dan weet je zeker dat je het maximale uit je trainingen kunt halen!

Ben je benieuwd naar het onderzoek? De samenvatting (Engels) lees je hier.

hardlopen

Lees ook:
Actief herstel. Trainen om te herstellen
Zo word je een betere hardloper
Slim snacken voor je workout
Onze 5 favoriete oefeningen voor een sterke core

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Bron: Topsport Topics

5 Comments

  • Wanneer je voldoende rust neemt om te herstellen is het inderdaad prima mogelijk om cardio en krachttrainingen te combineren. Ik vind het ook heerlijk om regelmatig een stukje te hardlopen (zeker nu het mooier weer wordt). Door de combinatie van krachttraining en cardio voel ik me niet alleen sterker, maar is mijn uithoudingsvermogen ook een stuk beter :)

  • Ik vind jullie titel misleidend. Feitelijk gaan ze niet samen in een training. Natuurlijk wel in twee verschillende trainingen. Dat is toch nooit anders geweest?

  • Hi Dick, hoewel het voor jou heel vanzelfsprekend is dat cardiotraining en krachtraining in verschillende trainingen samen gaan (en voor ons ook) is heel lang door veel mensen gedacht dat je door cardiotraining je kracht ‘afbreekt’. En dit wordt nog steeds gedacht. Dus zo ‘natuurlijk’ is het voor veel mensen nog niet en daarom schenken we er juist graag aandacht aan. Overigens staat ook zeker niet in de titel dat het gaat over één (ofwel dezelfde) training! ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *