De beste core oefeningen voor zwemmers

Het is geen geheim meer, ik roep het zo vaak ik kan: een sterke core maakt je een betere zwemmer! Eigenlijk maakt een sterke core je een betere alles, maar de meeste mensen besteden er toch onvoldoende aandacht aan. Core oefeningen staan meestal niet hoog op het favo lijstje, maar the good thing is dat je in een kwartiertje per keer al een prima core training hebt. Dus doe je mee met deze core oefeningen voor zwemmers?

#1 Plank
The good old plank is niet weg te denken uit het core trainingspalet. Je vindt ‘m misschien saai, maar vergeet niet dat deze killer echt zorgt voor een core zo hard als een plank! Je kunt planken op je ellebogen (handen plat op de grond, niet in elkaar gevouwen!) of op je handen voor variatie. Je tenen staan op de grond. En vergeet niet alles aan te blijven spannen; niet hangen in je rug en ook niet omhoog ‘piken’ om een beetje te smokkelen ;-) Houd je benen aangespannen en ‘squeeze your butt’! Er zijn ook naast de rechte plank nog zat andere plank variaties te doen, dus leef je uit!

#2 Superman
Eigenlijk is het heel simpel. Je gaat op je buik liggen, spant je bovenbenen aan, trekt je navel in en tilt je armen en benen tegelijk op. Een gecontroleerde op en neer beweging is key, want superman heeft uiteraard alles onder controle! Voor variatie kun je diagonaal werken (linker arm en rechter been tegelijk omhoog en andersom). Kijk ook maar eens hoe lang je een goede superman houding kunt vast houden: 3-2-1-go!

#3 Brug
Wil je niet alleen een sterke core maar ook gelijk je billen meepakken, voeg dan ook de brug toe aan je repertoire. Terwijl je op je rug ligt, trek je je knieën op en zet je je voeten met de zolen op de grond. Til je heupen nu langzaam en gecontroleerd op totdat je rug recht is. Sommige mensen denken dat je zo ver mogelijk moet, maar een overextensie is niet de bedoeling en ook niet zo goed voor je rug. Dus wees gewoon lief, til je heupen op tot een rechte lijn, hou het zeker 5 tellen vast (en zet ook alles goed vast!) en laat weer gecontroleerd zakken. Have fun!

#4 Russian twist
Heb je de Russian twist wel eens gedaan? Er zijn fitness goeroes die dit een onzin oefening vinden, maar voor het zwemmen moet je goed en gecontroleerd vanuit je core kunnen roteren. Drie maal raden wat je traint met de Russian twist… Precies! Ga op je billen zitten en til je benen op zodat je in balans zit (soort v-shape). Pak je handen bij elkaar vast en roteer nu vanuit je core van links naar rechts en tik elke keer de grond aan of zorg er zelfs voor dat je elleboog parallel aan de grond komt. Alles blijft stil (ja ook je benen!) en alleen je bovenlijf roteert. Let’s twist!

#5 Hollow kicks
Ben je niet alleen into zwemmen maar ook into CrossFit dan weet je wel wat de hollow postitie betekent. Zo niet, dan leg ik het je uit! Ga op je rug liggen op de grond en til je schouders van de grond. Breng je armen boven je hoofd, druk je onderrug goed in de grond en til nu ook je benen van de grond. Niet te hoog! Tadaaaa: hollow positie. Blijf zo goed mogelijk je onderrug in de grond duwen, span je core goed aan en maak nu de kick beweging met je benen. Kleine uitslag, gecontroleerd bewegen en blijven trappelen totdat je niet meer kunt of je tijd erop zit. En vergeet niet je core continu aan te blijven spannen. Feel the burn kicking in!

Beelden: Vivienne Magalie Photography

Meer zwemmen:
10 redenen om te gaan zwemmen
Langer zwemmen? Dat doe je zo!
5 tips om sneller te zwemmen
Beter zwemmen? Doe dan deze oefeningen in de gym!
Zwemmen: een HIIT sessie
Zwemmen en etiquette: 8 tips

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

2 Comments

  • Leuk je vandaag ontmoet te hebben! Ik dacht ik ga meteen Glow even opzoeken. Leuk!
    Ik heb een hele sportieve dochter (atletiek) en heb zelf vroeger fanatiek aan wedstrijdzwemmen gedaan. ;-)
    Ik ben met de blog over vandaag bezig. Je ziet ‘m binnenkort wel. Was gezellig!

  • Nou wat leuk Denise! Het was zeker een geslaagde en gezellige middag, ontzettend leuk je te ontmoeten! Ik follow vanaf nu je footprints natuurlijk! :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *