Waarom cross training zo belangrijk is

Wat cross training? Op zo’n cross trainer? Of CrossFit? Het wordt allemaal wel eens met elkaar verward, maar we hebben het over cross training: je sportroutine doorbreken én ondersteunen met een andere trainingsvorm dan je hoofdtraining. Een echte Nederlandse term is er niet voor, maar belangrijk is het wel! En toch is het niet altijd makkelijk op te brengen om de sportschool in te duiken terwijl je moe bent van je looptraining of om naar yoga te gaan terwijl de krachttraining nog in je benen zit. Maar waarom is het zo belangrijk om het toch te doen? Een aantal goede redenen voor jou op een rij!

1. Je wordt er fitter van
Met stip op nummer 1! Door verschillende sporten te doen word je ‘in totaal’ fitter. Van alleen hardlopen krijg je wel een goede conditie, maar op spierkracht en flexibiliteit kun je wel wat ondersteuning gebruiken. Als je ook op die onderdelen traint door andere sporten ernaast te doen word je dus in totaliteit hartstikke fit. En hoe fitter jij je voelt, hoe makkelijker en fijner je door het leven zwiert. En dat willen we toch allemaal?

2. Je wordt er beter van
Niet iedereen wil ergens goed in worden, maar veel mensen sporten om zichzelf te verbeteren. Wil je een betere zwemmer worden? Dan zijn krachttraining en flexibiliteit super belangrijk. Dus van alleen zwemmen word je wel beter, maar van ook krachttraining, core oefeningen en yoga word je nóg beter. Als jij dus een betere fietser, zwemmer, CrossFitter of hardloper wilt worden, dan is het slim om toch die cross trainingen in je schema te integreren!

3. Het geeft je motivatie
Ja! Als jij je na die yoga les weer lekker flexy voelt, dan geeft dat meestal ontzettend veel motivatie om de loopschoenen weer aan te trekken voor de volgende training. ‘Verandering van spijs doet eten’ zeggen ze toch wel eens? Ook in dit geval werkt dat zo. Door andere trainingsvormen te kiezen zie je vaak in waarom je zo veel van jouw hoofdsport houdt. Motivation!

4. Het geeft je af en toe een natuurlijke ‘break’
We all need a break now and then! Na een wedstrijd, in blessuretijd, of gewoon omdat je je mojo even kwijt bent… Goede redenen om even een break te nemen. Maar als je geen reden hebt om een pauze in te lassen, dan is het toch ook verstandig om dat eens te doen. Het is goed voor je lijf én voor je hoofd. Dus kies eens een paar dagen bewust voor andere sporten. Las die groepslesjes structureel in omdat je dan ook weer eens andere mensen ziet. Of stel een challenge voor jezelf die je gaat helpen om even de focus op een andere trainingsvorm te leggen. Die break zal je goed doen.

5. Je leert ervan
Onderaan de lijst maar misschien wel het allerbelangrijkst. Andere sporten doen en vooral ook nieuwe sporten uitproberen is niet alleen leuk (weet je nog, die Float Fit les?… :-)) maar je leert er ook nieuwe dingen van. Je leert bijvoorbeeld nieuwe bewegingen en dat is weer goed voor je coördinatie en motoriek. Maar je leert misschien ook over nieuwe trainingsvormen of ademhaling. Je leert verschillende aspecten die je weer kunt gebruiken in jouw reguliere trainingen. En je bent nooit te oud om te leren!

Wat is jouw favoriete cross training?

training

Lees ook:
Het hardlopen na een tijdje weer oppakken? Zo doe je dat!
Float Fit: lachend je workout door
Actief herstel: trainen om te herstellen
Waneer eet je proteïne voor het beste herstel?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

4 Comments

  • Goed artikel! Ik combineer al een tijd verschillende sporten met hardlopen. Heb eigenlijk nooit expliciet gemaakt waarom. Dit zit dicht in de buurt. Erg dicht.

  • Ik heb eigenlijk een hele tijd alleen maar hardgelopen, maar door een blessure wordt ik nu wel bijna verplicht ook eens wat andere dingen te proberen. Zin om de komende tijd eens wat krachttraining uit te proberen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *