Met crossfit beginnen maar durf je niet? Dag drempel!

Wij zijn dol op verschillende sporten, de diversiteit vinden we heerlijk! Hardlopen, fietsen, zwemmen, triatlon, fitness, yoga en crossfit. Juist bij die laatste sport merken we dat mensen om ons heen een drempel ervaren om eraan te beginnen. Veel mensen (ja vrouwen, vooral jullie!) willen het best eens proberen maar durven eigenlijk niet… Ze hebben het idee dat crossfit alleen voor de ‘super strong and fit’ is. Maar wist je dat er bij elke oefening opties zijn voor beginners? Dat er voor elke beweging ook zogenaamde ‘scaling’ opties zijn waar iedereen op z’n eigen niveau mee aan de slag kan? En dat in bijna elke les ook beginners (like you?!) meetrainen? We nemen graag een paar drempels voor je weg.

Double unders
De eerste keer dat ik zelf naar crossfit ging herinner ik me nog goed. Bij de warming-up moesten we double unders… Wat?! Nu kan ik best touwtje springen hoor, maar de souplesse die ik om me heen zag maakte dat het klamme zweet me uitbrak. Een zucht van verlichting dus toen de beginners werd verteld dat ze singles mochten doen. ‘Gewoon’ springen dus in plaats het touw twee keer per sprong onder je doorzwaaien. En weet je wat? Als je dat eenmaal goed onder de knie hebt ga je vanzelf de stap maken naar die double unders. Stapje voor stapje, sprong voor sprong!

Pull ups
Nog zo’n oefening waarvan je schrikt: pull ups. Maar denk nou niet dat van je verwacht wordt dat jij jezelf wel ‘even’ omhoog trekt aan die rig. Nee, nee, je krijgt een elastiek om je te helpen. Of je begint met pull ups waarbij je vanaf een verhoging omhoog springt, of met ring rows. En ja, die kunnen we allemaal! Langzaamaan kun je steeds een dunner elastiek gebruiken. Dan ga je zelf steeds iets meer gewicht optrekken, totdat je uiteindelijk jezelf naar boven trekt. Goooo!

PVC buis
Techniek is heel belangrijk bij crossfit dus wordt daar veel aandacht aan besteed. De PVC buis wordt je beste vriend. In plaats van een barbell gebruik je een buis van PVC (die dus nagenoeg niets weegt) om de oefeningen goed onder de knie te krijgen. In het begin voel je je dan een beetje ‘te kijk’ staan. Totdat je ziet dat iedereen met die buis aan de slag gaat, ook vaak nog de gevorderden. Niks geks aan dus! Ik heb inmiddels mijn eigen PVC buis (hoera voor de doe-het-zelf-winkel) om thuis te oefenen. Kunnen hooguit de buren een beetje gek vinden als ze naar binnen gluren… ;-)

Medicine ball of barbell zonder gewicht
Ben je na de PVC buis toe aan een extra stap, maar zijn de gewichten nog een brug te ver? Dan krijg je in veel gevallen een medicine ball of een lege stang om de oefeningen mee uit te voeren. Voel je je opgelaten als je met een lege stang tussen een paar volgeladen barbells staat? Bedenk dan maar dat iedereen om je heen met een lege stang is begonnen. En geloof me: dat is niemand vergeten. Puh!

You can do this
En zo kunnen we nog wel even doorgaan: push-ups op je knieën in plaats van op je tenen, lunges zonder gewicht in plaats van met, box jumps op matjes voordat je aan de box toe komt… Het ‘scalen’ is niet gek, het is juist goed! Hiermee train je op een voor jou geschikt niveau, voorkom je blessures en zorg je ervoor dat je de bewegingen stap voor stap goed onder de knie krijgt. Echt, we zien vijftigers (inspiratie!), absolute beginners en jonge kids starten. Dus wil je wel maar durf je niet? Bedenk dan dat je altijd ergens moet beginnen. You can do this!

Winnen! CF Lifestyle pakket
Ervaar je nog een drempel? Dan is dit misschien het laatste zetje dat je nodig hebt. Jij kunt namelijk een CF Lifestyle pakket winnen: een t-shirt, sokken, bidon en je eigen speed rope! En als je wint mag je het pakket gelijk uitproberen tijdens een proefles bij Sixforty Crossfit Wildhearts. Cool toch?! Dus… ga gauw naar onze Facebook pagina om te kijken hoe je meedoet aan deze winactie! Heb je geen Facebook? Laat dan een reactie achter onderaan deze pagina. May the odds be ever in your favor!

crossfit CF Lifestyle

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met CF Lifestyle. Deze winactie is inmiddels afgelopen.

Beeld header: Vivienne Magalie – locaton: Sixforty CrossFit Wildhearts

Lees ook:
Crossfit: wat heb je nodig?
Wat niemand je vertelt over crossfit (sh*t I peed my pants)
Zo krijg jij de double unders onder de knie

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

1 Comment

  • ‘Helaas’ geen facebook-er, maar zekers zeer geïnteresseerd in het motivate you to start @ the crossfit box. Leuke actie! Ik zeg: LIKE! 👍

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *