Zeg vaker dankjewel en word gelukkiger

Vandaag viert Amerika Thanksgiving, een dag om stil te staan bij alles waarvoor je dankbaar bent in het leven. Omdat een dankbaar gevoel ons zoveel gelukkiger maakt organiseert Psychologie Magazine de eerste editie van Dankbaarheidsdag in Nederland. Dat vinden wij nou een goed idee, want wist je dat Nederland op de tweede plek staat van landen met de meest ondankbare inwoners? Oké, dit is de uitkomst van een onderzoek uit 2006 en misschien (of eigenlijk hopelijk) zijn de cijfers nu anders, want we hebben best veel om dankbaar voor te zijn toch? Het goede nieuws is dat je een dankbare levenshouding eenvoudig kunt leren. Zeg gewoon eens wat vaker ‘dankjewel’.

Uit veel verschillende onderzoeken blijkt dat mensen die hoog scoren op een dankbaarheidstest over het algemeen gelukkige mensen zijn. Bovendien zijn het fijne mensen om mee om te gaan: ze zijn aardig, empathisch, behulpzaam en niet snel jaloers. Nu denk je vast: deze mensen hebben gewoon meer redenen om gelukkig te zijn en zijn daarom dankbaar. Toch lijkt het erop dat dankbaarheid eerder een oorzaak is van geluk dan een gevolg. Verschillende onderzoeken tonen aan dat het gevoel van geluk en welzijn toeneemt wanneer je dankbaarheidsoefeningen doet. Een dankbare levenshouding kun je dus aanleren!

Het voelen en tonen van dankbaarheid is een van de eenvoudigste manieren om je in korte tijd gelukkiger te voelen. Bovendien helpt het om gevoelens van stress te verminderen en sociale contacten te laten bloeien. Hoe je dat doet?

Stap 1: tel je zegeningen
Schrijf elke dag in een paar zinnen op waar je dankbaar voor bent. Dit kunnen dingen zijn die je hebt meegemaakt of mensen die jouw leven een stuk aangenamer maken. Je had bijvoorbeeld he-le-maal geen zin om te sporten maar bent tóch gegaan. Je hebt voor het eerst een bananenbrood gebakken en hij is supergoed gelukt, yum! En je vriend is echt de allerliefste omdat hij je zélfs nog leuk vindt als je na een lange duurloop je maaltijd als een bouwvakker naar binnen werkt.

Stap 2: schrijf een dankbaarheidsbrief
Schrijf een brief aan iemand die ooit iets voor je heeft gedaan of betekend, maar die je daarvoor nooit echt hebt bedankt. Raap alle moed bij elkaar en lees je brief voor aan deze persoon. Hoe vaker je dit doet, hoe groter je geluksgevoel.

Lijkt misschien een beetje egoïstisch, je dankbaarheid tonen om er zelf gelukkiger van te worden? Het werkt dan ook alleen als je écht meent. En als jouw dankjewel welgemeend is, dan is dat ook een enorme opsteker voor degene die je bedankt. Die persoon voelt zich gezien en gewaardeerd. En dat straalt weer af op je hele omgeving. Mooi toch?

Waar ben jij dankbaar voor?

thnx

Meer lezen:
Druk-detox: zo kick je af van stress
Waarom je van sporten gelukkig wordt
Waarom gelukkig zijn goed is voor je gezondheid
Wetenschappelijk bewezen: 5 gelukstips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Bron: Psychologie Magazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *