De schijf van drie!

Gezond eten, er wordt zo veel over gezegd. Doe dit, doe dat. Maar wat is het voor jou? Mensen vragen ons vaak hoe wij het doen, wat we eten en hoe we zo gezond mogelijk eten. Wij hebben eigenlijk een heel ‘simpele’ leidraad. We eten zo veel mogelijk om ons lichaam te voeden. Om een sterk en gezond lijf te hebben dat zo veel mogelijk aan kan. Klinkt ingewikkeld, is het eigenlijk niet. In principe betekent dit dat wij elke maaltijd zoveel mogelijk samenstellen uit drie componenten. Drie! Eiwitten, koolhydraten en vetten. De schijf van drie zeg maar. Easy does it, toch?

1. Eiwitten
En dan bedoelen we ‘lean protein’ zoals het zo mooi wordt verwoord. Magere bronnen van eiwitten zoals ei, kip, magere vis, magere zuivel, peulvruchten of tofu. Waarom? Om te zorgen dat je spieren voldoende voeding krijgen, zodat je niet afbreekt maar opbouwt. Zodat je goed herstelt als je regelmatig sport en gezond en fit blijft. En ook om te zorgen dat je verzadigd blijft, handig!

2. Goede carbs
Ja koolhydraten! Neen, ze zijn niet de duivel. Je hebt ze nodig, vooral als je regelmatig sport of beweegt. Ze leveren energie, ze zijn de brandstof die je motor draaiend houdt. Er is wel degelijk verschil tussen goede carbs en minder goede carbs, weet je nog complex en complex en die glycemische index enzo? Misschien best taaie kost, dus een paar voorbeelden van goede koolhydraten: volkoren producten, zoete aardappel, bonen, erwten en peulvruchten en gezonde granen zoals zilvervliesrijst, bulgur of spelt. Maar ook: groenten! Veel goede koolhydraten haal je uit allerlei soorten groenten.

3. Goed vet
Je weet het want wij zeggen het vaker, goed vet is goed voor je gezondheid. Je weet wel, die onverzadigde vetten. Want die bevatten veel omega-3 en omega-6, goed voor je rikketik, bloedvaten en cholesterol; goed voor je hele gezondheid. Het is calorierijk dus je kunt er (helaas, helaas) niet onbeperkt van snoepen, maar die noten en zaden, olijfolie, vette vis en avocado kan je lijf prima gebruiken!

Deze leidraad zorgt ervoor dat we bewust elke maaltijd samenstellen. Zodat we voldoende voeding hebben voor een actieve en energieke dag, een goede spieropbouw en goed herstel. En zodat er óók voldoende ruimte blijft voor wat lekkers en een minder uitgebalanceerde maaltijd. Remember, 80-20 hè! ;-)

Oké ga jij toch liever voor de ‘schijf van vijf’? Dan hebben we speciaal voor jou nog twee andere punten voor je om op te letten.

4. Vocht
Behalve de drie belangrijke componenten om je maaltijd mee op te bouwen en je lichaam te voeden (eiwitten, koolhydraten en vetten dus) moet je vooral niet vergeten dat je lichaam vocht nodig heeft. Dus lurk wat groene thee of kruidenthee, koffie (met mate, maar ja zo lekker en nodig af en toe ;-)) en water zodat je goed gehydrateerd en heel de dag energiek blijft.

5. Vezels
Waarom vezels? Omdat juist vezels ervoor zorgen dat je je langer vol voelt (net als eiwitten overigens), een gezonde stoelgang hebt en ook nog eens goed zijn voor een laag cholesterol. Kijk, met bovenstaande drie componenten krijg je ‘automatisch’ al voldoende vezels binnen. Want ze zitten in groenten, peulvruchten, volkoren producten en noten bijvoorbeeld. Eat your veggies, want vezels vind je echt veel in groenten. Maar vergeet ook dat stukje fruit niet. Hoog in vezels zitten bijvoorbeeld peren, bosfruit, avocado’s en sinaasappels.

Eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld toch? Voor ons is het resultaat van deze ‘schijf van drie’ een gezond en fit lijf dat genoeg aan kan. Misschien voor jou ook wel!

bietensmoothie

Meer food:
6 healthy budget foods
Lekker warm en kruidig: golden milk
Pumpkin spice cake
Gezond ontbijt: carrot top
9x heerlijke recepten met appel

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

 

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *