De Top 7 vitamine C-bommen

SANYO DIGITAL CAMERA

De eerste zonnige dagen in Nederland hebben we inmiddels achter de rug. Trek jij, als echte Nederlander, het liefst gelijk zo veel mogelijk uit om optimaal te kunnen genieten van de zon? Alleen Nederland zou Nederland niet zijn als na een paar uur volle zon de temperatuur daalt of de wind opsteekt. Daar zit je dan in de kou zonder jas!

Veranderingen van het weer tasten je weerstand aan waardoor je vatbaarder bent voor virussen. Ons lichaam kan zelf geen vitamine C aanmaken, dus moeten we zelf zorgen dat we het binnenkrijgen. Daarom de top 7 vitamine C-bommen om je weerstand een boost te geven en de lentegriep en –verkoudheid te slim af te zijn.

1. Rozenbottel (560 mg per 100 gram)
Met stip op één de rozenbottel! De rozenbottel is een echte superfood. Naast de grote hoeveelheid vitamine C, is de rozenbottel ook rijk aan vitamine A (goed voor huid en ogen), B1 (goed voor energievoorziening, hartspier en zenuwstelsel) en B2 (goed voor energievoorziening en stofwisseling). De smaak van de rozenbottel is vrij zuur en bitter en wordt daarom niet vaak rauw gegeten.
Helaas wordt rozenbottel vaak verwerkt in producten waar ook veel suiker aan wordt toegevoegd. Om deze superfood toch binnen te krijgen kun je kiezen voor een rozenbotteljam zonder toegevoegde suikers, rozenbottelthee of probeer de rozenbottel eens te verwerken in een maaltijd.

2. Rode paprika (190 mg per 100 gram)
De rode paprika is de topper van de paprika-familie. De gele paprika zit daar net achter met 184 mg per 100 gram en de groene paprika bungelt toch wat achteraan met 90 mg per 100 gram. Gelukkig zijn de rode en gele ook het meest smakelijk!
Eet rode paprika door je warme maaltijd, salade of lekker als snack. Door een paar stukjes rauwe paprika te eten, heb je zo je dagelijks aanbevolen portie vitamine C binnen. Kom maar op met die paprika!
Probeer eens gevulde paprika’s met quinoa, tomaat, olijf en feta.

3. Witlof (112 mg per 100 gram)
Een witlof bestaat voor 90% uit water, maar die overige 10% zit vol met vitamine C! De smaak van witlof is vrij bitter, maar juist in combinatie met andere smaken geeft dat je gerecht een lekkere bite. Witlof is bijvoorbeeld goed te combineren met sinaasappel, walnoten of blauwe kaas.
Je kunt het op verschillende manieren bereiden: koken, wokken of rauw in de salade.
Probeer eens witlofsalade met bietjes, sinaasappel en avocado of witlofsalade met blauwe kaas, peer en walnoten.

4. Kiwi (98 mg per 100 gram)
Groene kiwi’s bevatten meer vitamine C dan een sinaasappel of drie citroenen. De gele kiwi bevat zelfs drie keer zoveel vitamine C dan sinaasappels. Bovendien zijn kiwi’s ook goed voor je spijsvertering, zitten ze vol met antioxidanten en zijn ze gewoon heerlijk zoet!
Probeer eens een groene smoothie met spinazie, appel, kiwi en gember.

5. Broccoli (93 mg per 100 gram)
Broccoli zit bomvol vitamine C, maar ook bomvol andere voordelen! Zo hebben onderzoeken uitgewezen dat er stofjes in broccoli zitten (indolen en glucosinolaten) die het lichaam beschermen tegen kanker. Daarnaast reinigt broccoli het lichaam door de hoge concentratie vezels, is broccoli groot in volume maar bevat het heel weinig calorieën en bevat het vitamine A en K. Beide vitaminen zijn goed voor je ogen, celgroei en gezond bloed dat niet klontert.
Probeer eens zoete aardappelschotel met broccoli en pacannoten of frittata met broccoli en zalm.

6. Spruitjes (85 mg per 100 gram)
De meeste kinderen trekken al een vies gezicht bij het horen van het woord ‘spruitjes’, maar deze groene vitaminebommetjes zijn rijk aan vitamine A, B1 en C, kalium, magnesium, fosfor en vezels. Als we alle voordelen hiervan gaan opnoemen, zijn we nog wel even bezig! Net als broccoli bevatten spruitjes de stof die het lichaam beschermt tegen kanker.
Probeer eens oosterse spruitjes met tempeh en taugé of warme salade met spruitjes en appel.

7. Aardbei (60 mg per 100 gram)
Aardbeien bevatten, na kiwi’s, de meeste vitamine C van de populairste fruitsoorten. Daarnaast draagt de aardbei bij aan de inname van foliumzuur. Dit is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Nu de zomer eraan komt zijn aardbeien steeds meer te verkrijgen. Het is ook leuk om je eigen aardbeienplantje te planten samen met je kids. Aardbeien kun je lekker eten als snack, maar door een smoothie kan natuurlijk ook!
Probeer eens een groene smoothie met spinazie, banaan, aardbei en blauwe bessen.

smoothie spinazie2

Lees ook:
Gezond eten? We zijn er nog niet!
Nee zeggen tegen ongezond eten. Zo doe je dat.
25 foods die we niet meer willen missen
8 tips om gezond te eten

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).