Deze 7 goedkope ‘superfoods’ zijn goed voor je portemonnee

Superfoods, je hoort er van alles over, maar eigenlijk is een superfood niets meer en minder dan een voedingsmiddel dat heel erg gezond voor je is. Wat ze in ieder geval allemaal gemeen hebben? Het zijn onbewerkte producten. Veel mensen denken ook dat superfoods allemaal duur zijn, maar niets is minder waar. Ja chia zaad, goji bessen en acai zijn bijvoorbeeld producten die behoorlijk prijzig zijn. Maar er zijn ook zeker superfoods die prima betaalbaar zijn en die jij gemakkelijk in je eetpatroon kunt integreren. Sterker nog, waarschijnlijk doe je dat deels al. Dus…. Zet deze 7 goedkope superfoods maar vast op je boodschappenlijst!

#1 Bieten
Hallo antioxidanten! Ze staan bekend om hun ontstekingsremmende werking en worden door sporters al langer de (bieten)hemel in geprezen. Onderzoek zou zelfs uitwijzen dat ze het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Dus: gooi ze in je smoothie, rooster ze in de oven of eet ze rauw door een salade (ja ook heel lekker!) en geniet van dit rode superfood.

#2 Bevroren bessen
Blauwe bessen kunnen behoorlijk prijzig zijn als je ze vers koopt. Vaak omdat ze van ver komen en omdat het buiten het seizoen is. Maar guess what? In de vriezer kun je ze het hele jaar kopen en zijn ze een stuk goedkoper. Je koopt al 250 gram bevroren bessen voor minder dan € 1,70! Er is zelfs een studie die vertelt dat vrouwen die meer dan 3 porties blauwe bessen (en aardbeiden) per week eten maar liefst 34% minder kans hebben op hartziekten dan vrouwen die dat niet eten. En lekker zijn ze ook nog!

#3 Boerenkool
Boerenkool werd een aantal jaren geleden als bestempeld als superfood in Amerika en op elke hoek van de straat verkopen ze daar kale salades en smoothies. maar waarom zou je veel betalen voor iets dat je zelf gemakkelijk en goedkoop zelf kunt maken? Met vitamines A, B6, K, C en allerlei antioxidanten en aminozuren kun je gerust je hart ophalen aan deze nutriënt-rijke groente. Wat dacht je van deze pittige boerenkool met kikkererwten? Eet smakelijk!

#4 Bananen
Bananen? Yup! Basic as f*ck, maar ook oh zo goed voor je. Het is vooral de potassium dat deze gele rakker tot superfood maakt. Als je daar niet voldoende van binnen krijgt kun je last krijgen van hoge bloeddruk. Juist wel genoeg potassium eten (1,6 gram per dag) zorgt voor een verlaagd risico op hartaandoeningen. En met een banaantje krijg je al 500 milligram binnen. Hoppa! Elke dag een banaantje is dus helemaal prima voor je!

#5 Havermout
Yassss! Laten we nou dol zijn op havermout! Pap, cake, pannenkoeken, van alles kun je ervan maken. Met al 4 gram vezels en 5 gram proteïne in slechts een halve cup zit je gebakken als het gaat om gezond! The good old oats kunnen je slechte cholesterol (LDL) met wel 5 tot 10% verlagen. Lusten wij wel pap van! ;-)

#6 Peulvruchten
Een dag zonder peulvruchten is een dag niet geleefd. Nee gekheid natuurlijk, maar deze ‘vruchten’ zijn 1) met recht superfoods en 2) heel erg betaalbaar. Ze zijn de ideale manier om je maaltijd te verrijken met proteïne, vezels en allerlei gezonde goodness voor jou en je rittetik zoals ijzer, foliumzuur en potassium.

#7 Citrusfruit
Ja ja, je weet heus wel dat een sinaasappeltje goed voor je is vanwege de vitamine C hè? But there’s more to it! Zo kunnen grapefruits je bloeddruk verlagen en werkt al het citrusfruit risicoverlagend als het gaat om de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Citrusfruit is het hele jaar goed verkrijgbaar én betaalbaar en zeker op de markt scoor je nog wel eens een koopje. Inslaan maar!

Meer goeds voor je gezondheid:
Slaap lekker; 10 tips voor een goede nachtrust
5 redenen om meer plantaardig te eten
10 redenen om 10 minuten per dag te mediteren
Stress of onrust? Adem het weg met deze oefening!
Waarom 15 minuten eerder opstaan je dag (of leven!) verandert

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.