Toe aan een digitale detox? 10 tips!

De dagen waarop ik me de afgelopen jaren het meest relaxed voelde, zat ik in een huisje in de wildernis in Nieuw-Zeeland en in een blokhut in Lapland. De prachtige natuur en stille omgeving hadden een uiterst positieve uitwerking op mijn kalme state of mind, maar wat misschien wel het allermeest hielp was dat ik geen bereik had. Geen geping van binnenkomende mails en WhatsAppjes en geen gedachteloos gescrol door mijn Instagram feed. Mijn lichaam ontspande zich van top tot teen, ik sliep als een baby en voelde me écht vrij.

Vakanties breng ik het liefst door in een huisje ergens in the middle of nowhere. Maar het is toch best ernstig dat je om je compleet te kunnen ontspannen naar een wifi-vrije omgeving moet. Want er zit natuurlijk gewoon een uit-knop op je telefoon.

De nadelen van steeds online zijn
Steeds bereikbaar zijn heeft niet alleen effect op je stresslevel, maar ook op je brein en sociale contacten. Hoe vaak moeten tafelgenoten op jou wachten omdat je de perfecte Insta van je maaltijd wilt posten (guilty!)? En hoe vaak ben je tijdens een gesprek afgeleid omdat je toch écht dat berichtje moet checken (yes, guilty!). Je brein krijgt door al die prikkels en dat multitasken heel wat te verduren. Nicholas Carr, auteur van Het ondiepe; hoe onze hersenen omgaan met internet (in 2010 genomineerd voor de Pulitzer prijs), zegt bijvoorbeeld dat internet en het steeds switchen van de ene pagina naar de andere of van scherm naar scherm zorgt voor minder diep kunnen nadenken, verminderde concentratie, verminderde creativiteit en verhoogde spanning.

De voordelen van een digitale detox
Minder online zijn of een tijdje helemaal offline levert best veel op: meer tijd, verhoogde productiviteit en creativiteit, je kunt je beter ontspannen, je hebt meer aandacht voor je omgeving en geniet veel bewuster. Als je gewend bent om de hele dag bereikbaar te zijn en het eerste én laatste wat je op een dag doet is op je telefoon kijken of je niet iets hebt gemist, is een digitale detox makkelijker gezegd dan gedaan. Het is vaak zo’n gewoonte geworden om steeds op je telefoon te kijken dat zelfs minderen al behoorlijk lastig kan zijn. Wil je graag minder online zijn, of ben je toe aan een digitale detox? Deze tips kunnen je helpen.

5 tips om minder online te zijn
  1. Maak thuis afspraken over wanneer telefoons, tablets en laptops aan de kant gaan. Bijvoorbeeld elke avond vanaf 20.30 uur tot de volgende ochtend na het ontbijt. Vind je het moeilijk om toch niet even op je telefoon te kijken? Leg ‘m in een andere kamer.
  2. Schakel de notificaties van mail, Instragram, Facebook, Twitter en apps uit.
  3. Zet een wekker op je nachtkastje en verban je telefoon uit de slaapkamer.
  4. Plan voor jezelf vaste momenten op een dag waarop je reageert op e-mail en mag facebooken, twitteren en instagrammen.
  5. Plan af en toe eens een dag dat je he-le-maal offline bent.
5 tips voor een complete digitale detox
  1. Kies een handig moment. Een weekend bijvoorbeeld, of als je een mini-trip of vakantie hebt geboekt.
  2. Voor je eigen gemoedsrust én die van je omgeving is het handig als je laat weten dat je een tijdje niet bereikbaar bent. Schakel je out-of-office in en vraag mensen je alleen in noodgevallen te bellen of sms’en.
  3. Probeer je FOMO in bedwang te houden. Echt je mist niks, trust me. Hoe fijn is het dat je echt even me-time hebt en daar ongestoord van kunt genieten.
  4. Heb je moeite om jezelf te bedwingen om niet toch niet even te kijken? Zoek afleiding! Ga sporten, wandelen of lezen. Of staar gewoon lekker voor je uit. Wanneer heb je voor het laatst niks gedaan? Een beetje dagdromen is goed voor je hersenen en je creativiteit.
  5. Ga naar een plek waar je onmogelijk contact kunt hebben met de buitenwereld. Reisdoc.nl tipt 5 ideale plekken. Ik zet nummer 1, 4 en 5 vast op mijn wish list.
Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).
The following two tabs change content below.
Nienke Becker is fitness & health journalist en founder en editor in chief van Glow.
Tags from the story
, ,

4 Comments

  • Wat een goed artikel! Heb er wel eens aan gedacht om dit te doen, maar toch te bang om iets te missen. Misschien dat ik het met jullie tips toch eens ga proberen!

  • Goeie! Ik ben ook altijd online, maar het zou zo goed voor me zijn om een keer een dagje offline te zijn. Ik heb m’n telefoon al niet meer in m’n slaapkamer en dat scheelt al heel veel. M’n vriend nog wel, ik moet hem nog zien over te halen haha.

  • Hi Jessica, het is ook zeker niet makkelijk en je bent snel geneigd om terug te vallen op je oude gewoonten. Maar minderen en af en toe een dag of aantal dagen helemaal offline geeft zo veel rust! Laat je het weten als je met onze tips aan de slag gaat? :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *