Dit moet je weten als je een marathon wilt lopen

De marathons van Berlijn en New York zijn weer achter de rug. Wij hebben met warme gevoelens New York gevolgd, een van de mooiste avonturen die wij mochten beleven. Ook in het voorjaar komen er weer prachtige marathons aan; Barcelona, Parijs, Rotterdam, Rome… Als je regelmatig hardloopt dan is het misschien het wel eens door je hoofd gegaan. Een marathon… Zou je ook? Dit moet je in ieder geval weten als je er voor wilt gaan!

Schema
Voor een marathon trainen begint met een goed schema. De ‘wat zal ik vandaag eens doen-methode’ werkt niet als je traint voor zo’n lange afstand. Natuurlijk is er veel informatie te vinden op internet, maar wij raden je aan om voor een goed trainingsschema aan te kloppen bij een hardlooptrainer of ervaringsdeskundige. Dan heb je ook iemand om mee te overleggen in je trainingsperiode, een fijne sparringspartner is heel handig! Oh en neem ook voldoende tijd voor het schema. Het internet staat vol met tips om jezelf in drie maanden klaar te stomen voor een marathon. Maar onthoud: Rome is niet in één dag gebouwd en een marathon lopen doe je ook niet ‘zomaar’. Reken op minimaal een half jaar tot een jaar voorbereidingstijd, afhankelijk van je startniveau.

Meer dan lopen
Wil je echt goed voorbereid aan de start verschijnen? Dan doe je jezelf een groot plezier met méér dan alleen hardlopen. Natuurlijk bestaat de basis van je trainingen uit kilometers maken, dat is logisch als je zo’n eind moet gaan afleggen. Een goed schema bevat diverse soorten looptrainingen (zoals lange duurlopen, tempoloopjes en intervaltrainingen) en ondersteun je bij voorkeur met krachtoefeningen, core stability training en actief herstel zoals zwemmen, fietsen, wandelen of yoga. Dit gaat je erg helpen de man met de hamer een klap terug te verkopen!

Tijd maken
Trainen kost tijd. Trainen voor een marathon kost heel veel tijd. Dit betekent dat je meer tijd dan gebruikelijk moet vrijmaken om te trainen voor je grote doel. En tijd vrijmaken betekent keuzes maken. Als je iets écht graag wilt, is het dan ook helemaal niet erg om voor een aantal maanden keuzes te maken en dingen even on hold te zetten. Sterker nog: hier leer je ook veel van. Zorg dus voor een legere agenda dan je gewend bent, iets toevoegen kan altijd nog!

Timemanagement
Je hebt niet alleen tijd nodig, maar je moet ook slim plannen. Trainen voor een marathon naast je werk en gezinsleven vereist strak timemanagement. Zet je trainingen in je agenda, reken hoeveel tijd je kwijt bent en plan dingen daar omheen. Betekent dit dat je soms om 6.00 uur (of nog eerder) je bed uit moet om toch de intervaltraining die op het programma staat te doen? Doen! Je zult zien dat er veel meer in een dag past dan je voor mogelijk had gehouden. Met slim timemanagement krijg je sowieso meer voor elkaar.

Genoeg Zzzz
Slapen is ook trainen! Rusten en slapen is in deze periode cruciaal om je lichaam te laten herstellen zodat je goed je trainingen doorkomt én daarnaast nog energie hebt voor je werk en gezin. Trainen voor een marathon is best een grote belasting. En dat betekent dus ook dat je goed moet herstellen. Op tijd naar bed en een rustige (mid)dag na je lange duurloop is het beste advies. Heb je mooi een goed excuus om op een koude en donkere avond vroeg je bed in te duiken, of in het weekend een powernap te doen op de bank!

Eet goed
Niet alleen slapen is belangrijk voor je herstel, maar je lijf heeft ook nieuwe energie nodig. Eet dus goed in de periode dat je zwaar aan het trainen bent. Neem de tijd om na je training een goede maaltijd te maken, vul alle eiwitten en koolhydraten weer goed aan, eet rustig en geniet ervan. Dit is jouw rustmoment na de training. Train je ’s morgens? Maak een feest van je ontbijt! Wat dacht je van deze chocosmoothie voor snel herstel of een kom dampende havermout?

Support
Steun van mensen in je naaste omgeving maakt de voorbereiding niet alleen makkelijker, maar ook leuker. Bespreek je plannen thuis, leg uit wat er allemaal bij het trainen voor een marathon komt kijken en deel dit ook met je vrienden. Zo kun je rekenen op meer begrip als je eerder naar huis gaat van die verjaardag, je wijntje laat staan tijdens een gezellig diner of vroeg onder de wol duikt. En niet te vergeten: jouw supporters aan de kant tijdens je marathon geven je zo veel kracht dat je die finish wel gaat halen!

Een marathon lopen is natuurlijk niet niks, maar als je het écht wilt dan lukt het je. Met tijd, geduld, inzet en niet te vergeten een flinke dosis fun, wordt het lopen van een marathon voor jou misschien wel net zo’n mooie ervaring als voor ons. Welke marathon komt op jouw wensenlijstje?

glow2nyc

Nog meer running tips:
Hardlopen zonder muziek: 5 redenen om dat eens te doen
Rustig hardlopen: 6 tips
Veilig hardlopen met apps
Sneller hardlopen? 5 verrassende tips
7 tips voor hardlopen op het strand

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *