Do’s & don’ts na je training

Als je regelmatig sport wil je graag resultaat, toch? Fitter, sneller en sterker worden is een mooie beloning van het harde werken. En vergeet de endorfines niet, die krijg je er gratis en voor niks bij! Maar soms laat het resultaat wat langer op zich wachten. Of je herstelt bijvoorbeeld niet lekker. Deze zes do’s en don’ts voor na je training helpen je beter herstellen en weer klaar maken voor de volgende workout!

Eten
Na de training nog even bijkletsen, eerst douchen, lekker even op de bank ploffen om je workout uitgebreid op social media te delen… Allemaal leuk, maar vergeet je post workout maaltijd niet! Het is belangrijk om na je training te eten en de voedingsstoffen weer aan te vullen. Nu hoef je natuurlijk niet gelijk de after workout routines over te slaan om eerst te eten, maar probeer wel binnen een half uur tot drie kwartier een maaltijd te nuttigen, dan heb je er het meest aan! Kies voor een maaltijd met eiwitten en koolhydraten, zoals kwark met fruit, havermout, deze heerlijke chocosmoothie, een quinoa onbtijtje of een lekkere omelet.

Hydrateren
Drinken is heel belangrijk na je training, want je verliest veel vocht. Je verliest niet alleen water, maar ook belangrijke mineralen zoals natrium en kalium. De suikerbommetjes, ofwel sportdrankjes, kun je beter links laten liggen. Kies voor kokoswater bijvoorbeeld, dat heeft een hoog gehalte kalium en magnesium, ook al zo belangrijk. Of maak je eigen sportdrank! heb je veel dorst? Drink dan goed, want: your body knows best!

Rekken
Een goede afsluiting van je training is ook belangrijk. Haast je dus niet direct naar de douche, maar neem tijd voor de cooling down. Het bevordert je herstel en door te stretchen of te werken aan je mobiliteit breng je je spieren weer op lengte en help je blessures te voorkomen. Je kunt ‘gewone’ stretch oefeningen doen, of een aantal yoga poses om weer tot rust te komen na je training.

Belonen
Natuurlijk mag jij jezelf best belonen na een pittige workout. Het gevaar van ‘overbelonen’ ligt op de loer en is een bekend probleem, zo blijkt uit onderzoek. Na elke training een taartje omdat je zo hard gesport hebt is dus misschien niet zo handig, maar een lekkere en voedzame healthy snack kan natuurlijk best af en toe.

Plannen
Yes, je hebt een training volbracht! Top gedaan, daarvoor verdien je absoluut een schouderklopje. Toch is het niet altijd vanzelfsprekend dat zo’n schouderklopje leidt tot een nieuwe training. Zeker weten dat je de volgende training weer paraat bent? Plan ‘m in! Deze workout heeft je vast veel motivatie gegeven, dus zet de volgende alvast in je agenda.

Verzorgen
Niets is zo lekker als goede verzorging na een sweaty workout. Je huid en haar krijgen aardig wat te verduren, al dat zoute zweet of misschien chloorwater of modder… Ga dus na de cooling down lekker douchen! Verwen jezelf met verzorgende en geurende haar- en huidverzorgingsproducten en je voelt je weer helemaal fris en fruitig.

Hoe maak jij je klaar voor je volgende workout?

rekken

Lees ook:
Beter zwemmen? Doe dan deze oefeningen in de gym
SUP yoga; een full body workout
Sterke benen? Jump!
Hoe kom ik na de vakantie weer in mijn sportroutine

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *