Zo krijg je de double unders onder de knie

Iedereen die wel eens een warming up of workout met een touwtje doet, kent ze wel: de double unders! De sprong waarbij je niet niet één keer, maar twee keer het touwtje onder je door draait. Door velen gevreesd, maar door ervaren touwtje springers, crossfitters of boksers met gemak en souplesse uitgevoerd. En niet eenmalig, maar vele malen achter elkaar! Hoe doen ze dat toch? Met deze tips & trics krijg jij ook de double unders onder de knie!

Touwtje
First things first: om double unders te doen heb je een touwtje nodig, duh! Nu kun je best een paar DU’s oefenen met een ‘gewoon’ springtouw, dat deed je als kind misschien ook al wel. Maar als je echt frequent wilt oefenen en het aantal herhalingen op wilt voeren, schaf dan een zogenaamd Speed Rope aan. Je hebt deze van allerlei merken; Google is your best friend. Maar dan nog iets… De lengte van je touw is namelijk zeer bepalend voor je succes. Je kunt de lengte afstellen door op schouderbreedte te gaan staan met het touw onder je voeten. De onderkant van de handvatten moet vervolgens je oksel aanraken. Heb je ‘m op deze lengte? Test dan toch even met wat sprongen of het touw daadwerkelijk zo’n 20 tot 25 centimeter over je hoofd heen gaat.

Techniek
Touw: check! Dan de techniek. Je gebruikt uiteraard de handvatten voor een goede grip en draait het touw vanuit de polsen. Je handen houd je iets naar voren, ter hoogte je taille. Je armen zijn dicht bij je lijf en je draait niet vanuit je schouders. Onthoud: hoe wijder je armen, des te kleiner de ruimte tussen jou en je touw en des te moeilijker om te springen zonder het touw te raken. Spring op je voorvoet en houd je bovenlichaam goed rechtop. Bij de DU’s spring je weliswaar ietsje hoger dan bij een single jump, maar je hoeft echt niet zo heel hoog te springen. Dit kost veel energie en gaat ten koste van je ritme.

Ritme
Het woord is al gevallen: Bij DU’s draait allemaal om ritme! Wanneer je een bepaald ritme te pakken hebt kun je het vaak eventjes vasthouden. Focus dus echt op dat ritme, tel in je hoofd als dat nodig is om een goed ritme te behouden. ga niet out of the blue je DU’s proberen te springen, maar start met singles. Zoek een ritme en ga dan over in de DU’s. Zoek opnieuw een ritme en focus op een punt voor je, bijvoorbeeld de muur. Die focus op een punt helpt je ook om zoveel mogelijk op dezelfde plaats te blijven springen en dat helpt je dan weer om minder vaak ‘fout’ te springen.

Oefenen
We’ve said it before: oefening baart kunst! Zeker bij double unders heb je voldoende oefening nodig om het goed onder de knie te krijgen. Wissel singles af met DU’s, maak setjes om te oefenen of gebruik de warming up van je workout om je DU’s te trainen. Kijk naar je sportmaatjes of anderen en leer van ze, check YouTube en bekijk filmpjes voor techniek aanwijzingen en verfijn uiteindelijk je techniek door te oefenen, oefenen, oefenen. Wij oefenen ook nog even door op onze DU’s!

Touwtje springen_2

Lees ook:
Touwtje springen: 15 minuten workout
Effectieve cardio workout? Ga roeien!
Kaartspel-workout
Motivatie: de 10-minuten regel

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *