5 redenen waarom douchen na een workout goed voor je is

Je workout begin je meestal met een warming up. Dit is nodig om jezelf lichamelijk en mentaal voor te bereiden op de inspanning die je gaat leveren. De cooling down na de inspanning is net zo belangrijk, maar wordt toch vaak vergeten… De cooling down bestaat uit rustige rek- en strekoefeningen, maar het douchen na de inspanning hoort er ook bij! Niets is zo fijn als een lekkere douche na een zware workout, toch?! Maar waarom is douchen na een inspanning eigenlijk goed voor je?

1. Het is een massage
Een (warme) douche na het sporten voelt door de waterstralen als een massage voor je huid en je spieren. Dat voelt niet alleen lekker aan, maar zorgt ook voor ontspannen spieren.

2. Dag bacteriën!
Het geeft een voldaan gevoel als je zwetend de zumba- of spinningles uitkomt. You don’t sweat, you glow! Maar voordat je naar je volgende afspraak gaat, is het toch fijn om het zweet van je af te spoelen. Je spoelt daarmee de bacteriën van je huid af. Alles wat je uitzweet zijn afvalstoffen en daarin zegt het woordje ‘afval’ al genoeg. Het zweet op je lichaam zorgt ervoor dat bacteriën zich sneller verspreiden. Door te douchen voorkom je dus infecties en uitslag op het lichaam.

3. Warme douche voor ontspanning
Iedereen kent het gevoel dat je niet wilt gaan douchen, maar wanneer je er eenmaal onder staat wil je er niet meer uit! Als het water lekker warm is geeft het douchen een ontspannen gevoel. Zeker na het sporten voel je je vermoeide spieren tot rust komen. Een warme douche bevordert de bloedstroom van de spieren naar de huid, wat de spieren rust geeft.

4. Koude douche voor herstel
Een koude douche doet het omgekeerde van een warme douche. Het zorgt namelijk voor een betere bloedcirculatie en dus een betere af- en aanvoer van bloed naar de spieren en organen. Wanneer je plots met je inspanning stopt, bundelt je bloed in je spieren en stroomt het niet terug naar het hart. Ook worden afvalstoffen in het lichaam sneller afgevoerd. Dit alles zorgt ervoor dat ontstekingen zo klein mogelijk blijven en het bevordert een sneller herstel van de spieren. Maar brrrr, een ijskoude douche? Als je het niet meteen aandurft om koud te douchen, wissel dan een paar minuten af tussen warm en koud.

5. Fris en fruitig
De laatste reden om te douchen na een workout is dat je je weer schoon en fris voelt. Daarnaast kan een koude douche je energie geven voor de dag die voor je staat, na zo’n ‘dompeldouche’ voel je je als herboren! Neem je lekkerste douchegel en shampoo mee zodat je heerlijk ruikt. Dit is niet alleen aangenaam voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen. Geniet even van het moment voor jezelf onder de douche, dit is jouw ‘you-time’!

Hit the shower!

Lees ook:
20 minuten full body kettlebell workout
Medicine ball workout: 7 must-try oefeningen
Ultrakorte 7 minuten workout
Touwtje springen: 15 minuten workout
4 oefeningen voor een workout buiten

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

hardlopen

 

1 Comment

  • Zijn inderdaad goede redenen om te douchen! De belangrijkste voor mij is toch dat ik weer lekker fris en fruitig ben ;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *