Drinken tijdens het sporten

Drinken tijdens het sporten is belangrijk, zeker als je langer dan een uur sport, als het warm is waar je sport of als je met een lange wedstrijd bezig bent. Drink jij voldoende tijdens je training? Hoe doe je dat eigenlijk? Volg deze 6 drinkregels!

1. Drinken begint al eerder
Staat er morgen een lange of pittige training op het programma? Begin dan vandaag met extra drinken! Juist de dag van tevoren goed drinken is van groot belang, zodat je goed gehydrateerd aan je training begint. Hiermee kun je kramp, extreme vermoeidheid of een te hoge hartslag voorkomen! Dit geldt overigens niet alleen voor je trainingen, maar zeker ook voor je wedstrijden!

2. Langer dan een uur
Ga je langer dan een uur sporten, dan is het echt wel belangrijk om vocht tot je te nemen. Duurt jouw hardlooptraining, bootcamp, fietsronde of zwemsessie langer dan een uur? Zorg dan voor een bidon of flesje met drinken!

3. Maak een drinkplan en oefen
Heb je een lange wedstrijd voor de boeg? Bedenk van tevoren hoeveel je wilt gaan drinken en oefen daarmee tijdens de training. Ga je voor een lange duurloop? Bedenk dan hoe je de gewenste hoeveelheid tot je gaat nemen. Heel vaak een klein slokje? Of iets minder vaak wat meer. Bij elke kilometer, zodat je een ritme krijgt? Bedenk het van tevoren, zodat je tijdens je training hierover niet meer in discussie hoeft met jezelf. Oefen met je drinkplan, dan kom je er vanzelf achter wat voor jou wel en niet werkt. En dat komt dan weer prima van pas tijdens je wedstrijd!

4. Ook binnen
Denk je: ik sport binnen dus ik hoef niet te drinken? Think again! Ook binnen verlies je vocht en dus is het belangrijk om te drinken. Tijdens sommige sporten heb je het niet zo in de gaten. Ga je bijvoorbeeld zwemmen dan heb je niet door dat je veel zweet. Maar dat is wel zo! Dus zet een flesje op de rand van het zwembad, in de gym, bij je spinning fiets of in de crossfit box en nip zo tussendoor je slokjes weg!

5. Warm buiten? Meer drinken!
Als je buiten sport en het wordt warmer, dan is het nóg belangrijker om goed te hydrateren, want uitdroging ligt dan sneller op de loer. Je verliest veel vocht (en elektrolyten) en moet dat weer aanvullen. Dat hoeft niet in één keer gelijk tijdens je run, maar het is wel belangrijk dat je voldoende drinkt om je vochthuishouding een beetje in balans te houden.

6. Nadien aanvullen
Om die balans weer helemaal ‘on point’ te krijgen is het belangrijk dat je na je training goed drinkt. Dit is ook bevorderlijk voor je herstel. Na de workout nog even flink wat lurken dus!

Dé belangrijke regel die vaak aan wordt gehouden is: drink als je dorst hebt! Voor veel mensen werkt dit prima, echter niet helemaal bij iedereen. Dus met deze 6 stelregels kun je jouw drinkplan net even wat beter maken! Hou je niet zo van sportdrank? Een natuurlijke variant maak je lekker zelf! 

Drink jij voldoende tijdens het sporten?

water met citroen en munt

Lees ook:
Zo blijf je gezond op kantoor
Waarom cardiotraining en krachttraining wél samengaan
Actief herstel. Trainen om te herstellen
Slim snacken voor je workout
Onze 5 favoriete oefeningen voor een sterke core

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, , ,

1 Comment

  • Ik drink de hele dag door water en tijdens het sporten lurk ik nog meer aan m’n flesje. Hoor ook wel eens mensen zeggen dat ze ‘vergeten te drinken’. Kan ik me echt niks bij voorstellen haha!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *