Echt goed ontspannen doe je zo

Moet je jezelf na een avondje bankhangen ’s ochtends uit bed slepen? En neem je jezelf steeds voor: vanavond ga ik écht vroeg naar bed, maar lukt dat op de één of andere manier nooit? Misschien denk je dat je van een avondje op de bank uitrust, maar is dat wel zo? Sportpsycholoog Daniëlle geeft drie handige tips om je écht goed te ontspannen zodat je ’s ochtends met een volle batterij opstaat.

Vaak zitten je dagen bomvol: rennen naar de trein, werken, tussendoor appen met vrienden, snel even lunchen, een sprintje trekken naar je volgende afspraak en je overvolle mailbox legen. Dan nog naar huis, boodschappen doen, eten, sporten, met vrienden afspreken. Je moet zoveel. Wanneer je ’s avonds eindelijk op de bank ploft kan je niks meer. Hè hè, eindelijk even rustig aan doen. Maar terwijl jij daar op de bank ligt, gaat je hoofd gewoon door. Je moest die mail nog beantwoorden, je ouders terugbellen, je huis opruimen en de was doen. Ook had je beloofd nog even een paper van een vriendin door te lezen en je moet toch écht weer naar de kapper. Je slaakt een diepe zucht en blijft de rest van de avond maar op de bank liggen. Komt morgen wel. Veel te laat ga je slapen. Klinkt bekend?

Een avondje bankhangen is niet altijd een goed idee
Ontspannen lijkt heel simpel. Je gaat relaxed liggen of zitten, en je ontspant. Niet zo moeilijk toch? Vaak werkt het alleen niet zo. Voel jij je helemaal ontspannen na een avond uitgeput op de bank hangen? Waarschijnlijk niet. Dit komt doordat je lichaam misschien even niets hoeft te doen, maar je hoofd op volle toeren doorwerkt. Misschien voel je je zelfs schuldig dat je de hele avond op de bank ligt.

We zijn verleerd om ons te ontspannen 
Soms lijkt het alsof we het ontspannen een beetje verleerd zijn. Doordat we de hele dag rennen-vliegen-hollen ontspannen we geen moment. En op het moment dat we dan even niets te doen hebben pakken we onze telefoon erbij om Facebook te checken of berichten te beantwoorden. Werkt dat nou echt ontspannend?

Beter en bewuster ontspannen doe je zo
Misschien is het bij jou helemaal niet zo erg als hierboven beschreven, maar je snapt waarschijnlijk mijn punt wel. En waarschijnlijk heb je er in meerdere of mindere mate ook wel eens last van. What to do? Er zijn meerdere manieren waarop je jezelf in het dagelijks leven een handje kunt helpen om beter en bewuster te ontspannen:

  1. Kies je ontspanningsmomenten bewust
    We zijn allemaal goed in onze dagen en weken lekker vol plannen. Waarom zouden we geen gebruik maken van deze skill? Plan bewust een dagdeel per week (ochtend, middag of avond) die in het teken staat van ontspanning. Het klinkt misschien tegenstrijdig omdat je dan nog een keer iets ‘moet’, maar het fijne van het bewust plannen van een ontspanningsmoment is dat je dan verder niets anders hoeft. Dat dagdeel heb je gepland voor ontspanning, dus dat is het enige wat je gaat doen.
  2. Kies een activiteit waar je écht van ontspant
    Wanneer je je moment hebt gekozen kun je natuurlijk ook nog nadenken over de invulling. De een ontspant volledig in de sauna, de ander krijgt dan het gevoel dat zijn neusharen wegschroeien. Sommige mensen ontspannen door het lezen van een boek, of het kijken van een film, schilderen, puzzelen, thee drinken, muziek luisteren, het kan allemaal. Wat jou doet ontspannen is heel persoonlijk. Om écht te kunnen ontspannen wil je kiezen voor een activiteit waar jij van ontspant. Het maakt eigenlijk niet uit wat het is, zo lang het fysiek weinig inspannend is en je je aandacht bewust op een activiteit richt. Doordat je fysiek rust, en mentaal bezig bent met een activiteit die je leuk vindt, ontspan je. Je bent even niet bezig met al die gedachten in je hoofd maar richt je aandacht op iets wat je ontspant. Hier kríjg je energie van, in plaats van dat het je energie kost.
  3. Doe ontspanningsoefeningen
    Merk je dat je nog steeds moeite hebt om te ontspannen en je gedachten stop te zetten? Dan kun je jezelf bewust gaan trainen met ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen. Deze oefening kun je gemakkelijk doen op je werk. Wanneer je erg druk bent of veel stress hebt, dan merk je misschien wel eens dat je veel spanning in je armen, schouders en nek krijgt, vooral wanneer je veel achter een computer zit. Wanneer je dit ervaart, adem dan 10 keer diep in en uit. Elke keer dat je inademt trek je je schouders helemaal op tot aan je oren, en elke keer dat je uitademt laat je ze weer naar beneden vallen. Met elke uitademing laat je een stukje spanning los.

Kijk voor meer informatie over sportpsychologie op de Facebookpagina of website van Animo Sportpsychologie!

relax
Meer handige tips van Daniëlle:
Hoe behoud je focus tijdens een hardloopwedstrijd
Moet jij ook zo veel van jezelf? Zo stop je ermee!
Is perfectionisme goed of slecht?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.
Daniëlle is sportpsycholoog en triatlete. Met haar eigen bedrijf Animo Sportpsychologie geeft zij sporters mentale training en helpt zij hen het beste uit zichzelf te halen. Ook kan jij als sporter of als niet-sporter bij haar terecht voor coaching. Zij helpt mensen om zich te ontwikkelen en zo lekker mogelijk in hun vel te zitten. Kijk voor meer informatie op www.animo-psychologie.nl of bezoek de Facebook pagina 'Animo Sportpsychologie'.

Laatste berichten van Daniëlle Vermeulen (toon alles)

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *