Écht rust in je hoofd, hoe doe je dat?

Poeh hee, rust nemen is helemaal niet zo makkelijk. Nee, we proberen het wel, maar het is best moeilijk. Want rusten is voor mietjes toch? We bedoelen niet eens altijd fysiek rust nemen, maar hoe geef je hoofd ook rust? We rennen en vliegen natuurlijk de dag door, maar hebben we eigenlijk wel eens rust in ons brein? Écht rust in je hoofd, let je daar wel eens bewust op? Met deze tips kun je in ieder geval een goede poging wagen!

Slaap
Ja open deur, we know! Maar slaaponderzoekers roepen niet voor niets al een tijd dat te weinig tijd een bedreiging is voor je gezondheid. Slapen is een van de manieren om échte rust te krijgen en veel mensen slapen te weinig. Met de nodige risico’s van doen: depressiviteit, ongelukken, eetbuien, burn-out of emotionele uitbarstingen. De voordelen van voldoende slaap zijn het waard hoor: rust in lijf en leden – en je hoofd – meer optimisme, betere beslissingen, hogere weerstand, betere seks (ja is onderzocht, heus waar) en een hogere arbeidsproductiviteit. Zeven tot acht uur per nacht. Gaan we het proberen?

Mijmer
Weet je wat we bijna niet meer doen? Mijmeren! Dagdromen, gewoon zitten en je gedachten de vrije loop laten. Een wandeling maken. Op een bankje even rusten. Op deze manier zijn je hersenen minder bezig met het verwerken van impulsen juist meer actief om opgeslagen informatie te ordenen en verwerken. Dit geeft je de kans om te reflecteren en toekomstscenario’s te ontwikkelen. Dagdromen, ofwel mind-wandering, is goed voor je zelfbeeld, geheugen, creativiteit en motivatie. Mijmeren maar!

Ruim op
Klinkt gek hè, maar door fysiek spullen op te ruimen maak je ook ruimte in je hoofd. Je ordent je omgeving en daarmee ook jouw brein. Je hebt vast wel eens ervaren hoe bevrijdend een goede opruimsessie kan werken! Dus ruim de kledingkast uit, herschik je keukenkastjes of geef je kamer een goede opruimbeurt. behalve spullen opruimen kan het ook heel goed helpen om ‘taken op te ruimen’. Zit je hoofd te vol met wat je allemaal nog moet doen? Maak een lijst en geef verschillende prioriteiten aan de taken. Je zult zien dat dit je rust geeft en vertrouwen om de taken later ook op te pakken. Helpt goed voor gemoedstoestand en geeft dus ook rust!

Verveel je!
We vervelen ons niet graag. Nou, eigenlijk… vervelen we ons helemaal niet meer. Sterker nog, de meesten van ons weten niet meer hoe dat moet! Hoe dat komt? Voornamelijk door het gebruik van smartphones. Ze zorgen voor een constante stroom van berichtjes, nieuws, spelletjes… Nee, vervelen gebeurt niet vaak. Wachten op de bus, wachten op je tafelgenoot, thuis even zitten, op elk moment is de smartphone erbij om de verveling te lijf te gaan. Want verveling staat niet hoog aangeschreven. Maar af en toe is dat juist heel goed voor je! Vervelen is namelijk… niets! En dat is dus aan te raden. Verveel je je echt te erg? Probeer dan te mijmeren!

Beweeg
Ja, we kunnen het wel blijven zeggen hè, maar bewegen is een van de meest geschikte activiteiten voor mentale rust. Tijdens het lopen merk je ‘ineens’ dat je gedachten helemaal afgedwaald waren, of op de fiets ben je eigenlijk alleen maar bezig met de omgeving, het sturen en de wind. Prima! Juist dat soort momenten zorgen ervoor dat je hoofd rust krijgt van de dagelijkse beslommeringen. Tijdens jouw yoga les of CrossFit WOD denk je heus niet aan de deadlines of boodschappenlijst. Dus ben je druk met met werk? Maak dan juist tijd om te sporten! Na de rust in je hoofd ben je veel productiever.

Enjoy!

wandelen-hi-tec-3

Meer lezen:
5 redenen om je workout te skippen
Sporten als je ouder wordt
7 feiten en fabels over slapen
Is perfectionisme goed of slecht?
Waarom je van sporten gelukkig wordt

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *