Zo krijg je meer gedaan: 5 trucs voor efficiënt werken

Heb je aan het einde van de dag vaak het gevoel dat je te weinig hebt gedaan? En neem je je steeds voor om op tijd te beginnen, maar ben je weer de laatste die op kantoor is? Efficiënt werken is voor veel mensen best lastig. Met deze 5 trucs bereik je meer zonder veel moeite. Kun je eindelijk die taken op je to-do-list afvinken én op tijd naar huis.

1. Zet een wekker
Veel mensen hebben druk nodig om creatief te kunnen zijn en te presteren. Als die druk ontbreekt – bijvoorbeeld omdat die klus toch pas over een week af moet – kun je die voor jezelf creëren door een wekker te zetten. Als je jezelf dwingt om binnen een bepaald tijdsbestek iets te doen, werk je effectiever. Natuurlijk kun je een keer uitlopen, maar wedden dat je de klus sneller klaar dan wanneer je jezelf eindeloos de tijd geeft?

2. Ga offline
Als je voor veel van je werkzaamheden achter een computer zit dan is het heel moeilijk om jezelf niet te laten afleiden. Even het laatste nieuws checken, door je Facebook timeline scrollen, een paar mailtjes beantwoorden en je bent zo weer een uur verder. Vaak heb je niet eens in de gaten hoeveel tijd internet opslurpt. Klik je inbox en social media accounts weg of schakel de wifi-verbinding uit als je aan het werk gaat. Steeds de neiging om toch even stiekem te kijken? Installeer dan een van de programmaatjes Freedom of Anti-Social. Deze programma’s blokkeren internet voor een aantal uur en die blokkade kun je alleen opheffen als je je computer herstart.

3. Maak lijstjes
Zonder een goede planning ben je nergens. Het handigst is om elke dag af te sluiten met een to-do-list voor de volgende dag. Zo maak je meteen je hoofd ‘leeg’ en kun je de volgende ochtend direct aan de slag. Maak niet alleen een lijst met to-do’s, geef ook aan hoeveel tijd je kwijt bent aan elke activiteit. Zo houd je je lijst realistisch. Plan voor mail, social media en telefoontjes die je moet plegen een vast tijdstip in, zo voorkom je dat je tussendoor steeds wordt afgeleid en concentratie én tijd verliest (zie punt 2). Leg je to-do-list duidelijk in het zicht, zo kun je er moeilijk aan ontsnappen. Focus en go, go, go!

4. Rotklussen eerst
Werk volgens het Premack-principe: begin met de rotklussen, doe daarna een minder leuke taak en eindig met de leukste. Zo is elke taak die je doet een beloning voor de vorige.

5. Deel je goede voornemens
Wil je vaker ‘nee’ zeggen, op tijd beginnen zodat je je deadlines wél haalt, op tijd naar huis om te sporten; het zijn voornemens die je keer op keer maakt maar zelden volhoudt. De kans dat je dat wél lukt vergroot aanzienlijk als je je goede voornemens uitspreekt en deelt. Schrijf je voornemens op en deel ze met je partner, vrienden, familie, collega’s en de rest van de wereld via social media of een blogpost. Het blijkt dat we beter ons best doen om onze goede voornemens waar te maken als we voor ons gevoel anderen zullen teleurstellen of ‘afgaan in de ogen van een ander’.

time management
Meer lezen:
Druk-detox: zo kick je af van stress
Vijf stappen voor slim timemanagement
10 simple anti-stress tips
Waarom gelukkig zijn goed is voor je gezondheid
Wetenschappelijk bewezen: 5 gelukstips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *