Energiedip? Eet dit en drink dat

Moe? Weinig energie? Last van een najaarsdip? Naast een goede nachtrust kan de juiste voeding je helpen om vermoeidheid bestrijden. Deze 5 tips helpen je om je weer fris en fruitig te voelen.

  1. Eet de juiste koolhydraten
    Als je brood, crackers en pasta eet: ga voor volkoren. In volkoren zitten veel vitaminen en mineralen en ze geven je een langdurig verzadigd gevoel. Volkorenmeel is meel waarin de gehele graankorrel in zijn natuurlijke verhouding is verwerkt. De bekendste en meest gebruikte graansoort is tarwe. Maar ook maïs, rogge, gerst, spelt, rijst, kamut, haver, millet, sorghum en teff behoren tot de graansoorten. Bovendien heeft volkoren invloed op je serotinegehalte, goed voor je humeur dus.
  2. Eet veel vezels
    Vezels zijn een belangrijke stof voor je spijsvertering en zorgen voor een verzadigd gevoel. Ze zitten in volkorenproducten, peulvruchten, groente, fruit en noten. Zorg dat je ze bij elke maaltijd binnenkrijgt, zo’n 30-40 gram per dag.
  3. Voldoende vocht
    De makkelijkste manier om je energielevel op peil te houden: zorg voor een goede vochthuishouding. Drink voldoende water en eet veel fruit en groente.
  4. Theepauze
    Cafeïne en het aminozuur L-Theanine kunnen mentale vermoeidheid verminderen en je alertheid een boost geven. Deze stofjes zitten in thee. Volgens een onderzoek aan de Universiteit van Londen kan zwarte thee helpen om stress te verminderen. Neem dus regelmatig een theepauze.
  5. Eet vaker
    Eet vaker kleine maaltijden verspreid over de dag. Zo zorg je voor een constante toevoer van voedingsstoffen naar je lichaam en hersenen en voorkom je enorme schommelingen in je suikerspiegel. Energiedip? Met een stuk fruit of een handje noten ben je er zo weer bovenop.

Walnoten

Meer lezen:
Wat je moet weten over magnesium
Buiten zijn is gezond; 5 redenen
Het anti-stress dieet
10 tips voor meer energie
Waarom gelukkig zijn goed is voor je gezondheid

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Bron: prevention.com

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *