Eten met aandacht: meer genieten, minder eten

Je hebt het vast wel eens gehoord: mindful eten. Het zou je helpen om minder te eten en eetuitspattingen te voorkomen. Nu kennen we die allemaal wel, toch? De zak gaat open en voordat je het weet zijn alle nootjes ineens op. Je breekt een stukje chocola af en zonder dat je er aandacht aan schenkt heb je toch ook de rest van de reep opgegeten. Die tweede keer opscheppen was eigenlijk te veel, maar ja je bord is toch ineens leeg… Oeps! Zo op zijn tijd doen we dat allemaal wel eens. En of je het nu mindful noemt of bewust eten; eten met aandacht helpt je om meer te genieten van je eten en minder vaak de grens over te gaan, zoals met die zak nootjes of reep chocola. Met een paar simpele tips geniet je meer en eet je minder.

Uit onderzoek blijkt dat kleine porties juist een intenser gevoel van verzadiging kunnen brengen. Dat komt omdat de eerste hap je zintuigen het meest prikkelt. Daarna neemt het genot van smaak eigenlijk alleen maar af. Dat wist je misschien nog niet! Maar dat betekent dus ook dat het je gedachten zijn die ervoor zorgen dat je meer eet en niet de smaakbeleving. Wanneer je dus meer focust op die smaakbeleving en je bewuster geniet van je eten, stuurt je lichaam eerder een signaal naar je hersenen dat je ‘genoeg’ hebt. Maar hoe doe je dat, bewuster genieten van je eten? Zes tips.

1. Eet zonder afleiding
Eten met het bord op schoot terwijl de TV aan staat, of met je mobiel binnen handbereik. Zo aanlokkelijk na een lange dag. Maar niet slim als je met aandacht wilt eten. Afleiding zorgt er namelijk voor dat je minder goed proeft wat je eet en dat je ook minder snel een signaal krijgt dat je genoeg hebt. Eet je gezellig met anderen? Leg dan af en toe je bestek neer en ‘voel’ even of je al genoeg hebt.

2. Eet van een klein bord
Een klein bord lijkt eerder vol. Het is een simpele truc om gewoonweg minder te eten. Denk je dat het een fabeltje is? Heus niet, het is zelfs wetenschappelijk bewezen. Het geldt niet alleen voor je bord, maar ook voor de grootte van de verpakkingen die je koopt. Laat die voordeelverpakkingen dus maar lekker in de supermarkt liggen.

3. Maak je eten mooi
Van een mooi opgemaakt bord eet je automatisch met meer aandacht. De gedachte ‘aanvallûûûûh’ gaat over in een gezonde zin om op je gemak je bord leeg te eten als er aandacht is besteed aan het uiterlijk. “Van een mooi bord kun je niet eten”, luidt het gezegde, maar in dit geval eet je van een mooi bord met extra veel plezier!

4. Proef de nasmaak
Eet rustiger, zodat je meer de nasmaak kunt proeven. Die kan namelijk heel intens zijn. Juist door het goed proeven van de nasmaak, kun je langer genieten van je eten op een rustiger tempo. Je bent eerder verzadigd door de smaaksensatie en eet dus minder. Take it easy dus!

5. Sla geen maaltijden over
Echt, maaltijden overslaan om minder te eten is geen goed idee. Je creëert daarmee namelijk een moment waarop je extreme honger krijgt, En drie keer raden wat er dan gebeurt… Bij grote honger ben je minder goed in staat een weloverwogen keuze te maken wat betreft eten en ligt een bunkersessie op de loer.

6. Maak porties
Heb je zin in iets lekkers? Moet kunnen! Maar probeer dan porties te maken. Leg niet de hele reep chocola voor je neus, maar breek twee blokjes af. Leg deze op een schoteltje en leg de rest van de reep terug in de kast. Het zien van de kleinere hoeveelheid zorgt ervoor dat je met meer aandacht proeft en niet direct de kast weer opentrekt voor de rest van de reep.

koken

Lees ook:
Onze favo prep foods
Het anti-stress dieet
Nee zeggen tegen ongezond eten. Zo doe je dat
Hoe eet je gezond als je geen keukenprinses bent
Hoe zit het nu met brood?
Welke noten zijn het aller gezondst?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Bron: diverse onderzoeken en Psychologie Magazine

 

 

2 Comments

  • Goede tips :) ik heb er vooral veel aan gehad om geen maaltijden over te slaan; een veel stabieler energie/emotielevel maakt zo enorm veel uit in wat en hoe je eet. En ook een stukje chocolade afbreken ipv de hele reep op tafel leggen met het voornemen van ‘maar 2 stukjes’. Ja; soms sta ik er nog een keer voor op om extra stukjes te halen maar een hele reep naar binnen hebben voor je er erg in hebt is er niet meer bij!

    Het grootste voordeel van al deze dingen is eigenlijk dat je net zoveel of eigenlijk meer kan genieten van wat je eet; terwijl de hoeveelheid veel meer in balans komt met wat je lichaam écht nodig heeft.

  • We gaan allemaal wel eens terug voor een extra stukje choco, niets is ons menselijk! :) Goed bezig hoor, keep up the good work!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *