Wat eet je voor, tijdens en na je workout?

We weten allemaal dat we brandstof nodig hebben om te kunnen sporten. Jouw brandstof is cruciaal voor jouw ‘prestaties’ als sporter. Nu klinkt prestaties gelijk zo competitief, maar het gaat ook simpelweg over het volhouden van je workout of niet, er blessurevrij doorheen komen en – misschien nog belangrijker – het gevoel wat je aan die workout overhoudt! Dus wat eet je nu eigenlijk het best voor, tijdens en na je workout?

Voor de workout: hoeveel tijd heb je nog?
Eten voor je workout is vrij cruciaal, anders heb je simpelweg geen brandstof om op te teren. Brandstof zorgt ervoor dat je energie hebt, niet uitdroogt, niet extreem vermoeid raakt en het houdt je mentale focus beter. Genoeg reden om voor wat fuel te zorgen dus! Optimaal is zo’n 3 uur voor je training een maaltijd nuttigen.

Eet je inderdaad 3 uur van tevoren, dan kun je een maaltijd eten die complexe koolhydraten (langzame carbs!) bevat en ook voldoende vezels heeft. In die maaltijd zorg je ook voor proteïne en gezonde vetten. Weet je nog, de schijf van drie?! Denk dus aan volkoren producten gecombineerd met een eiwitbron en gezonde vetten uit bijvoorbeeld avocado, noten of plantaardige olie. Eet je korter voor de training dan kun je beter kiezen voor snelle koolhydraten en weinig vezels. Je wilt tenslotte niet je training onderbreken voor een bezoekje aan de w… toch? Heb je echt vlak voor je training nog wat nodig? Dus bijvoorbeeld minder dan 1 uur? Pak dan iets heel ‘snels’ zoals een banaan en een glas water!

>> Dit is slim snacken voor je workout! 

Tijdens de workout: heb je het nodig of niet?
Duurt jouw training korter dan 90 minuten? Dan heb je niet veel nodig. Sterker nog, eten tijdens je workout is dan nog niet nodig en zelfs drinken is geen must. Ben je bezig met duurtrainingen die langer dan anderhalf uur in beslag nemen (hallo marathoners, triatleten, fietsers…) zorg dan voor voeding die vooral bestaat uit snelle carbs, want dat heb je op dat moment nodig! Drink voldoende water of hypotone of isotone sportdrank, maar neem ook wat voeding voor de langduriger energie, zoals een banaan, gedroogd fruit of een gelletje. Kun je niet goed eten, kies dan voor wat hypertone sportdrank. Zorg dat je 30 tot 90 gram koolhydraten per uur van training binnen krijgt op de lange workouts!.

>> Eten voor een lange race: do’s & dont’s

Na de workout: eten om te trainen of trainen om te eten?
De training zit erop! Maar jouw rol als het gaat om jouw ‘prestatie’ nog niet. Vergeet niet dat brandstof na je training net zo belangrijk is. Dat zorgt namelijk voor herstel. De meningen over de ‘golden 30 minute window’ verschillen, maar hoe je het ook wendt of keert, goed eten na een workout is altijd belangrijk voor je herstel. Denk aan eiwitten en complexe koolhydraten, liefst ook nog met wat gezonde vetten. Een veelvoorkomende valkuil is de gedachte: ‘ik kan alles eten want ik heb net zo hard gesport!’ Herkenbaar? Er is een groot verschil tussen ‘eten om te trainen’ of ‘trainen om te eten’… Remember: sporten is goed voor je en het effect wordt nog groter als je ook na de training goed voor jezelf zorgt!

Dit is ook de tijd om te gaan drinken! Na de training is het belangrijk je vochtlevels weer aan te vullen. Dus zorg voor voldoende vocht, drink goed en let erop of je de rest van de dag niet extreem dorstig bent. Dorst is je beste raadgever.

>> Chocosmoothie voor goed herstel

Voeding is niet ‘een wet van Meden en Perzen’ en is heel erg persoonlijk. Dit is een richtlijn, die je kan helpen om keuzes te maken voor, tijdens en na je training waarbij je meer energie hebt, minder vermoeid raakt en minder blessuregevoelig wordt. Wat het beste voor jou werkt is dus vooral doen, ontdekken en door trial and error erachter komen waar jij je het beste bij voelt! Eet smakelijk en train lekker!

Beeld header: Vivienne Magalie Photography 

Lees ook:
Dit kun je beter niet eten voor je training
6x healthy ontbijtjes
Sporten met een jetlag, is dat verstandig?
Take care: trainen zonder blessures
Rusten is voor mietjes. Toch?

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

Tags from the story
, , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.