Fall foods: 10 soorten groenten en fruit

In de herfst kan je weerstand een extra boost gebruiken. Veel vitamines, mineralen en antioxidanten kun je uit je voeding halen, zeker als je kiest voor groenten en fruit uit het seizoen. Met deze tien herfstproducten op je menu geef je jezelf net dat beetje extra om deze koude en natte maanden zonder te snotteren door te komen.

  1. Zoete aardappel
    Typisch comfort food; zacht, zoet en op vele manieren te bereiden. Van stamppot tot wokschotels en van salade-ingrediënt tot frietjes uit de oven. De zoete aardappel zit vol vitamine A en is goed voor je huid en immuunsysteem.
  2. Pastinaak
    De pastinaak wordt steeds populairder. Gelukkig maar! De witte wortel behoort nog steeds tot de vergeten groente, maar als het aan ons ligt niet lang meer. Pastinaak zit boordevol vezels, vitamine C, K en B, calcium en ijzer. En door de zoete en anijsachtige smaak ook nog eens heel lekker. Soep, ovenchips, door de stamppot of geroosterd uit de oven; met pastinaak heb je tal van mogelijkheden.
  3. Peer

    Peren horen bij de herfst. Handperen kun je natuurlijk zo eten, maar perenmoes of peer door je taart is ook een goed idee. En dan heb je natuurlijk nog stoofperen. Heerlijk als bijgerecht of dessert. Peren zijn vooral zo gezond vanwege de hoeveelheid vitamine C en de vezels.
  4. Pompoen
    Wij houden van pompoen! Dat was al duidelijk. Dus nog maar een keer; boordevol bètacaroteen, ijzer en vitamines zoals C, E en B2. En legio mogelijkheden om te bereiden. Need we say more?
  5. Spruiten

    Spruiten, ofwel brussels sprouts zoals ze in Amerika zeggen, zijn aan een internationale opmars bezig. Je ziet ze online in recepten en artikelen regelmatig voorbij komen. En dat is niet voor niets, ze staan zelfs al in het rijtje superfoods. Rijk aan eiwitten en vol vitamine K voor sterke botten. Daarnaast goed voor je immuunsysteem door de vitamine C en B. Spruiten kun je wokken, roosteren, verwerken in wok- en ovenschotels of natuurlijk gewoon – niet te lang! – koken.
  6. Granaatappel
    Eén ding is zeker: granaatappels zijn indrukwekkend goed voor de gezondheid. Ze bevatten enorm veel voedingsstoffen die we kunnen gebruiken om ons immuunsysteem te versterken. Vooral de hoeveelheid antioxidanten moeten helpen om ziektes als diabetes, hart- en vaatziekten, kanker en Alzheimer te voorkomen of helpen verbeteren. De pitjes zijn lekker door je ontbijt, maar worden ook steeds vaker in allerlei gerechten of salades gebruikt.
  7. Appels

    Snoep verstandig, eet een appel. Sinds jaar en dag het bekendste en gemakkelijkste fruit van ons land. Boordevol vitamine C en vezels en altijd makkelijk om mee te nemen of onderweg te eten. Maar ook heerlijk om appelmoes van te maken of als hoofdingrediënt van een heerlijke healthy snack.
  8. Boerenkool

    Wat voor de spruiten geldt, is ook het geval voor boerenkool. Internationaal populair bij foodies en gezondheidsliefhebbers. Vooral de boerenkoolchips (kale chips) uit de oven zie je veel op internet. Maar ook groene smoothies met boerenkool als basis komen regelmatig voorbij. Boerenkool is een grote bron van belangrijke vitamines zoals A, K, C en B en maar ook calcium, mangaan en kalium.
  9. Bramen

    Bramen zijn heerlijk als tussendoortje of in een dessert. Maar ook ontbijtsmoothies en havermout zijn er heerlijk mee te verrijken. Samen met appels kook je ze tot een heerlijke compote, of maak er jam of sap van. Kortom: mogelijkheden genoeg om deze vruchten vol vitamine C, E en calcium binnen te krijgen.
  10. Waterkers

    Waterkers is misschien niet het eerste waar je naar grijpt bij de groenteboer of in de supermarkt. Toch is deze bladgroente prima te gebruiken en erg lekker. Meng waterkers bijvoorbeeld met andere soorten bladsla als basis voor een heerlijke salade of voeg het toe aan soepen en sauzen voor een licht pittige smaak. Waterkers is een goede bron van vitamine C en E, bètacaroteen, calcium, foliumzuur en ijzer.

herfst-groente_jouwfabriekNL

Bronnen: health.discovery.com en www.wcrf.nl
Afbeeldingen: shutterstock en jouwfabriek.nl

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *