Feet up! Met een paar stappen in de hoofdstand

Wist je dat af en toe je wereld op z’n kop zetten aardig wat gezondheidsvoordelen heeft? Daarom is de hoofdstand een belangrijke yoga move. Niet voor niets de koning van de asana’s! Het is goed voor je hart en werkt als een antidepressivum. Good! Maar ook kan het je helpen om beter te slapen, je beter te concentreren en zo heeft Sirsasana (ja zo heet dat in yoga-taal) nog veel meer voordelen.

FeetUp
Maar ja, die hoofdstand, dat is zo makkelijk nog niet… Dat vereist een hoop controle en vooral veel oefening. Thuis oefenen kan best een beetje spannend zijn, zeker in je uppie. Maar daar is nu een heel handige yoga tool voor die je misschien nog niet kent: FeetUp. Wij hebben ‘m zelf geprobeerd en leggen je uit hoe je thuis veilig kunt oefenen, dus aan de slag maar en feet up!

Minder belastend
Met de FeetUp is het eigenlijk heel simpel. Nou ja, het is een stuk eenvoudiger en minder belastend in het begin om de hoofdstand te oefenen. Je kunt namelijk heel goed met je schouders op het kussen rusten, waardoor er minder druk op je hoofd en nek komt. Ook kun je vasthouden aan de steunen en dat geeft je nét even dat beetje extra controle dat je misschien nodig hebt. In dit filmpje wordt kort en goed uitgelegd hoe je met deze yoga tool kunt oefenen.

In 6 stappen naar de hoofdstand
Heb je nog geen FeetUp, of kan jouw koppie de belasting wel aan? Dan kun je met deze 6 stappen oefenen naar de perfecte Sirsasana:

1. Ga op je knieën zitten en houdt met je handen je ellebogen vast (alsof je je armen over elkaar doet). Dit is de ideale afstand om straks je ellebogen op de yogamat te plaatsen.

2. Kom nu naar voren en plaats nu je onderarmen onder je schouders op de mat. Laat je ellebogen los en breng je handen  naar elkaar toe (terwijl je ellebogen op dezelfde plaats op de mat blijven) en strengel je vingers in elkaar. Je hebt nu de vorm van een driehoek.

3. Plaats nu je hoofd (echt bovenop, op de kruin) op de grond met je achterhoofd tegen je verstrengelde vingers aan.

4. Je zit nog op je knieën, maar daar gaat nu verandering in komen. Breng je heupen in de lucht en kom op je tenen staan. Loop nu met gestrekte benen zo ver mogelijk naar voren totdat je heupen loodrecht boven je schouders zijn.

Dit is al een zeer inspannende houding, dus het is belangrijk om eerst heel comfortabel te worden in deze oefening. Het geeft niks dat je niet gelijk je benen in de lucht brengt, yoga gaat niet om snelheid, het gaat om de weg er naartoe! Oefen dus gerust een tijdje tot en met stap 4. Oké, ben je comfy in de houding op je tenen? Dan gaan we naar de volgende fase.

feetup hoofdstand

5. Til langzaam één voet van de grond, houd de knie gebogen, breng je knie naar je borst en steun goed op je ellebogen. Lukt dit bij beide benen goed om en om? Dan kun je het met twee benen tegelijk proberen. Let op: houd je core op spanning!

6. Beide knieën opgetrokken bij de borst? Breng dan nu, heel rustig, je voeten naar het plafond. Blijf duwen op je ellebogen, houd je core goed aangespannen en adem rustig maar diep in en uit. Je staat!

Niet vergeten
Oefen je thuis zonder FeetUp, dan kan het een veiliger gevoel geven om de hoofdstand met een muur achter je te oefenen. Mocht je dan omkukelen, dan houdt de muur je val een beetje tegen. Vergeet niet om minimaal 30 seconden in childpose te zitten na jouw hoofdstand oefening. Omdat je ondersteboven staat (ja ook na stap 4) is het goed om je lichaam terug in balans te krijgen en even helemaal te ontspannen, in het bijzonder je nek, rug, core en schouders.

Ga jij ook jouw wereld op z’n kop zetten?

feetup hoofdstand

Veilig sporten en dus ook op een veilige manier yoga beoefenen vinden wij belangrijk. Daarom laten we jou in samenwerking met FeetUp zien hoe je dit thuis kunt doen. 

Meer yoga:
Yoga voor fietsers
Yoga met kinderen
Dit wist je vast nog niet: alle feiten en cijfers over yoga
5 yoga poses voor hardlopers
Slimme pre-yoga snacks

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *