7 fabels en feiten over slapen

Slapen is heerlijk! Niks zo fijn als ’s ochtends uitgerust opstaan en vol energie aan je dag te beginnen. Toch blijkt dat we vaak genoegen nemen met een paar uurtjes minder: nog even Facebooken, je mail checken of nog één aflevering van je favo Netflix serie kijken. Nou ja, die slaap halen we morgen wel weer in want slapen kan altijd nog. Of niet? Er zoemen wat hardnekkige fabels over een goede nachtrust rond en de gevolgen van te weinig slaap zijn een stuk slechter voor je gezondheid dan je misschien denkt. De fabels en feiten over slapen op een rij.

>> Tips voor een goede nachtrust

  1. Slaap kun je inhalen
    Fabel. Je kunt misschien wel langer in bed liggen in het weekend maar je hebt dan nog steeds een tekort aan diepe slaap, het deel aan het begin van je nachtrust. Voldoende diepe slaap is ontzettend belangrijk voor je geheugen en zorgt ervoor dat je met een uitgerust gevoel je dag te begint. Nog één drankje in de kroeg of nog één aflevering van je favoriete serie kijken kan best een keertje, maar denk je regelmatig die slaap haal ik morgen wel weer in dan kan dat gevolgen hebben voor je geheugen, concentratie en weerstand.
  2. Van te weinig slaap word je dommer
    Feit. Als je niet goed bent uitgerust kost het meer moeite om je te concentreren en te focussen waardoor je minder goed kunt leren. Bovendien sla je wat je overdag hebt geleerd ’s nachts minder goed op. Slim dus om genoeg zzz’s te pakken.
  3. Voldoende slaap is goed voor de lijn
    Feit. Mensen die te weinig slapen, eten veel meer. Dit kan leiden tot een gewichtstoename van een halve kilo per week.
  4. Ik ben nu eenmaal een avondmens
    Fabel. Ongeveer de helft van de mensen is noch een ochtend- noch een avondmens. Of je een ochtend- of avondmens bent wordt voor de helft door genen bepaald, de rest door omgevingsfactoren. Uit onderzoek blijkt dat mensen die een week in de natuur doorbrengen zonder smartphone, tablet, televisie en wekker hetzelfde dag- en nachtritme krijgen. Het natuurlijke licht helpt om je biologische ritme te vinden.
  5. Je moet minimaal 8 uur slapen
    Fabel. Als richtlijn wordt vaak 7 tot 8 uur per nacht aangehouden voor volwassenen, voor pubers 9 uur, voor jongere kinderen 16 uur en voor ouderen zo’n 6,5 uur. Maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat hoeveel slaap je nodig hebt van persoon tot persoon verschilt.
  6. De uren voor middernacht tellen dubbel
    Fabel. Je hebt vast wel eens gehoord dat de uren die je voor 12 uur ’s nachts slaapt dubbel tellen. Het is inderdaad zo dat je de eerste paar uren van je slaap vaster slaapt dan later in de nacht en dat hierdoor de kans groter is dat je meer tijd in de diepe slaap doorbrengt. Hier komt ook de uitspraak dat de eerste uren slaap dubbel tellen vandaan. Alleen maakt het tijdstip waarop je slaapt geen verschil.
  7. De beleving van je nachtrust heeft impact op je gevoel
    Feit. Als je na een korte nacht opstaat met het gevoel dat het een zware dag gaat worden dan wordt dit waarschijnlijk ook een zware dag. Wat jij denkt over hoe je hebt geslapen heeft invloed op hoe je je de rest van de dag voelt. Prent jezelf in dat je hebt geslapen als een roos en je begint de dag een stuk positiever en hebt gedurende de dag meer energie.

slapen
Meer lezen:
7 tips voor het slapen gaan
Waarom slapen ook trainen is
5 tips voor de perfecte ochtendroutine
’s Morgens sporten? Zo lukt het!

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
,

2 Comments

  • Wat een interessant artikel, ik wist het allemaal wel maar blijft bijzonder wat slaap voor je doet! Vooral puntje 1 betrap ik mezelf ook wel eens op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *