Fermenteren: waarom verrot eten zo goed voor je is

Van chocola word je gelukkig en koffie maakt je blij. Maar wist je dat vooral ook gefermenteerd voedsel goed is voor je geestelijke (en lichamelijke!) gezondheid? Wetenschappers vinden steeds meer verbanden tussen de bacteriën in onze darmen en ons mentale welzijn. En laten het nu juist die gefermenteerde voedingsmiddelen zijn die de goede bacteriën voor je darmen – en dus voor je geest – toevoegen aan je lichaam. En weet je wat? Zelf fermenteren is minder moeilijk dan je denkt!

Gecontroleerd rotten
Door voedingsmiddelen te fermenteren voeg je ‘verse’ micro-organismen toe aan de bacteriële bevolking (microbiotica) van je maag-darmkanaal. En die micro-organismen zijn goed tegen onder andere aderverkalking en kanker, maar werken ook goed tegen dementie en depressies, zo blijkt uit onderzoek. Wat je doet met fermenteren? Je laat eigenlijk een voedingsmiddel gecontroleerd rotten. Je maakt het daarmee goed verteerbaar, lang houdbaar en kunt je eigen smaak eraan geven. Klinkt vies? Nou je lust vast yoghurt, zuurkool, kimchi of bier? Dat is allemaal gecontroleerd gerot, gefermenteerd dus!

Investeren in je darmen, investeren in je geest
Onderzoekers hebben vastgesteld dat mensen die geregeld gefermenteerde producten eten, meer zelfvertrouwen hebben en minder piekeren over de vraag wat anderen van ze vinden. Ook uit Nederlands onderzoek blijkt dat proefpersonen die een maand lang dagelijks diverse melkzuurbacteriën innamen, daarna minder piekerden. En uit nog ander onderzoek blijkt zelfs dat er een link is tussen een ontregelde microbiota en autistisch gedrag. Investeren in een goed uitgebalanceerde darmbevolking door middel van gefermenteerd eten lijkt dus hoe dan ook eveneens een investering voor je koppie.

Hello happy hormone
Hoe kunnen die kleine bacteriën nu zo’n grote invloed hebben? Ze maken het eten beter verteerbaar waardoor je minder darmklachten hebt. Ze bevorderen een stevige darmwand, waardoor er ook minder ziekmakers kunnen binnendringen. En er zijn bacteriën die B-vitamines (goed voor je zenuwstelsel) en serontonine (happy hormone!) en dopamine produceren.

Fermenteren kun je leren!
Echt waar, zelf gefermenteerde zuurkool is vele malen lekkerder dan de gepasteuriseerde pakjes uit de winkel en helemaal niet moeilijk om te maken. Je kunt werkelijk van alles fermenteren; groenten, fruit, kruiden, peulvruchten, vlees, vis en zuivel. Vooral groenten zijn gemakkelijk om te fermenteren en verwerk je daarna heerlijk in salades of warme gerechten. Zelf leren en doen lukt prima met de ‘fermentatiebijbel’ Verrot Lekker van Christian Weij. Dus hop aan de slag en eet je gezond en vrolijk!

Wat vind jij van zelf fermenteren, durf je het aan?

Gezond eten

Lees ook:
De kracht van kaneel
Dé nieuwe sportdrank: augurkensap
De kracht van kruiden
Zo gezond is kurkuma
Gember voor herstel

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *