Fitness & health trends 2015

December is de maand van de lijstjes en voorspellingen. Na een overzicht van de food trends voor het nieuwe jaar volgt uiteraard een overzicht van de fitness & health trends 2015. Welke trends blijven nog even en welke nieuwe komen eraan? We kunnen alvast verklappen dat HIIT nog steeds hot is en dat rusten het nieuwe trainen wordt.

1. HIIT
High Intensity Interval Trainingen, korte trainingen die bestaan uit drills van oefeningen op hoge intensiteit gevolgd door een korte periode van rust, worden nóg populairder. De reden? Mensen van verschillende fitness niveaus kunnen meedoen en je boekt snel resultaat in weinig tijd. Plus: de trainingen zijn zo afwisselend en uitdagend dat je er niet snel op uitgekeken raakt. Het nadeel van deze trainingsvorm: blessures liggen op de loer.

2. Herstel
Recovery is misschien wel dé fitnesstrend van 2015. Omdat HIIT voor flink wat spierpijn kan zorgen en de kans op blessures aanwezig is, wijzen fitnessprofessionals op het belang van een goed herstel. Rustige yoga-vormen als Yin yoga en Self Myofascial Release (SMR), een methode waarbij je jezelf behandelt en bevrijdt van trigger points, worden populair. Hoewel de effecten vooralsnog niet wetenschappelijk zijn bewezen, gaan we in 2015 dus in de weer met foam rollers en massageballen. ‘Train hard, recover harder’, wordt het nieuwe ‘Train hard, or go home’.

3. Apps en telemetrische apparatuur
Apps en activity trackers blijven populair, maar in 2015 gaan we een stapje verder. Ook in sportscholen gaan we steeds meer telemetrische resultaten zien. Denk aan prestaties en resultaten die tijdens de spinningles worden weergegeven op een scherm. Bedrijven die persoonlijke gegevens via apps en apparaten verzamelen zijn steeds beter in staat om consumenten te helpen deze gegevens gebruiken om hun fitheid en gezondheid te monitoren. Deze trend wordt de komende 5 jaar booming.

4. Online workouts
In 2015 gaan we vaker thuis trainen met YouTube filmpjes, een app, of meedoen aan online fitness challenges. Thuis trainen bespaart tijd en geld en met je eigen lichaamsgewicht of slechts een paar fitness tools zoals dumbels en een kettlebell kun je veel verschillende workouts doen.

5. Korte workouts
Workouts van 10, 20 of 30 minuten worden nóg populairder. Wie heeft er nog tijd om een uur of langer te sporten? Mensen zijn makkelijker te motiveren om een korte workout te doen en deze korte programma’s gaan we ook op het lesrooster van de sportschool zien.

6. Sportprogramma’s voor kinderen
Kinderen zitten teveel en worden steeds zwaarder. In 2015 gaan we workouts gericht op kinderen zien en programma’s om samen te sporten met kinderen. Het kidsboost-programma van de Energiebrigade is hier een mooi voorbeeld van.

Body weight training (trainen met je eigen lichaamsgewicht)krachttraining, functional fitness, personal training, cross fit en small group training zijn al een tijdje populair en zien we zeker in 2015 terug. Of nieuwe workouts als Jungsin, Animal Flow en Barre Fitness een rage gaan worden zal het nieuwe jaar uitwijzen.

Dit waren de fitness & health trends van 2014.
Sporten met je kinderen? Vijf voordelen en tips.

7 minuten workout_3

Bronnen: The American College of Sports Medicine, Huffingtonpost.com 

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *