Hoe word je een fitte moeder? 6 gouden regels

Je hebt jonge kinderen, een drukke baan, een huishouden, je probeert ook nog een gezellig sociaal leven te hebben en iets wat lijkt op de relatie die jij en je partner hadden voordat de kinderen er waren. Trots op jezelf dat je alle ballen in de lucht houdt plof je aan het eind van de dag op de bank en ziet dat het alweer bedtijd is. Morgen weer vroeg op en dan begint het hele feest opnieuw. En met een beetje geluk mag je er ’s nachts ook nog een keer uit.

Je merkt dat je broek wel erg strak zit en je conditie is ook niet meer wat het was. Sporten? Ja, vroeger deed je dat regelmatig en je vond het heerlijk. Je had alle tijd van de wereld en ging trainen wanneer je wilde, liefst nog een drankje erna met je sportbuddies. Met mooi weer pakte je je mountainbike of ging je een eind rennen door het bos. Nu lijkt dat onmogelijk. Maar dat is het niet!

Sporten kan nog steeds als je moeder bent, je pakt het alleen anders aan. De zes gouden regels voor fitte mama’s:

  1. Plan het in. Sport op vaste dagen. Maak hierover afspraken met je vriend of man en vraag of hij er rekening mee houdt, zodat er niets tussen kan komen. Meld je aan bij een trainingsgroep, zet de trainingen in je agenda en maak op die momenten geen andere afspraken.
  2. Doe iets wat je leuk vindt. Ben je graag buiten? Ga dan niet naar de sportschool, maar ga fietsen of hardlopen. Houd je van krachttraining? Schaf materialen aan, download of koop een schema en maak je eigen homegym. Als je doet wat je leuk vindt krijg je er energie van en kijk je uit naar de volgende sport-date met jezelf.
  3. Kies wat je doet op basis van jouw situatie en die van je gezin. Gaan je kinderen vaak naar de crèche? Breng ze dan niet ook op je vrije dagen naar de opvang van de sportschool maar sport als ze slapen. Andersom geldt ook: als je kinderen veel thuis zijn zullen ze een sportschool met leuke opvang een uitje vinden en doe je ze er een plezier mee.
  4. Doe er moeite voor. Heb je gepland dat je gaat sporten, ga dan ook! Juist als je geen zin hebt, heb je het nodig en knap je ervan op.
  5. Heb geduld. In het begin is het even doorbijten. Het is moeilijk in te passen, maar dat went snel. Ook als je conditie de eerste paar keer tegenvalt, zet door! Zodra de regelmaat er weer in zit word je fitter en krijg je meer energie, de hele dag door.
  6. Beloon jezelf. Een nieuwe sportoutfit, een mooi sporthoesje voor je telefoon of een coole waterfles zijn leuke cadeautjes om jezelf te belonen voor de eerste stappen terug op het fitnesspad. En dat jurkje in een maatje kleiner of de blik van je vriend wanneer je je omkleedt zijn natuurlijk ook geen vervelende gevolgen.

Heb jij nog een goede tip?

Fitte mama

Door Josine Gräfe, Programmamanager Mommies bij The Bootcamp Club.

The following two tabs change content below.
Josine Gräfe is prenatal & postnatal fitness specialist. Zij heeft een baby, een kleuter en twee (bonus)pubers. Naast de trainingen die ze geeft probeert ze zelf ook zoveel mogelijk te sporten, vaak is dit met een baby in haar armen of een kleuter op haar rug. Josine werkt als Master Trainer & Projectmanager bij AALO Opleidingen BV en is Founding Mother van De EnergieBrigade.
Tags from the story
, ,

2 Comments

  • Leuk artikel.
    Nog een tip: betrek iets oudere kinderen erbij, als je bijvoorbeeld thuis sport.
    Vaak willen ze uit zichzelf al meedoen

  • Ach, ik heb hier zelf ook zoveel moeite mee, maar ik wil juist mijn zwangerschaps kilo’s er graag af hebben! Misschien lukt het met behulp van deze tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *