Wat jouw food cravings je vertellen

We (her)kennen het allemaal wel. Zo’n moment dat je alleen nog maar aan chocola kunt denken. Of zo’n trek in zout, dat je alleen nog maar denkt aan chips of patat. Die food cravings lijken misschien nutteloos, maar stiekem zijn ze dat vaak niet. Jouw trek kan namelijk te maken hebben het missen van bepaalde voedingsstoffen. Dus? Wat vertellen jouw food cravings? En bovendien, wat kun je er aan doen?!

Zoet
Heb je het idee dat je alle snoepjes en taarten in de wereld zou willen opeten? Snak je naar zoetigheid? Dan heb je ongetwijfeld te maken met pieken en dalen in je suikerspiegel. Punt is, als je toegeeft aan deze enorme cravings wordt dat alleen maar erger, het lost je probleem niet op. Maar wat doe je dan? Neem een stuk fruit! Om die pieken en dalen zoveel mogelijk te voorkomen kies je dan een stuk fruit met een wat lagere glycemische index, bijvoorbeeld kersen, pruimen, perzik, appel of peer. Wil je toch aan het gevoel van ‘snoepen’ voldoen? Neem dan wat gedroogde abrikozen of appeltjes, zo’n zakje ligt bij ons altijd in de kast voor de sweet creavings!

Chocola
Wie kent het niet? Bij de gedachte aan chocola krijg je hartjes in je ogen en loopt het water uit je mond. Wist je dat een echte chocolate craving te maken kan hebben met een tekort aan magnesium? Veel mensen hebben – zonder dat ze dit weten – en tekort aan magnesium. Je kunt natuurlijk een magnesium supplement nemen, maar het is ook verstandig om te letten op magnesium uit je voeding. Magnesium vind je bijvoorbeeld in noten, zaden vis en bladgroenten. En die trek in chocola? Die stil je het best met een blokje zo puur mogelijk – 85% cacao of hoger – want dan krijg je niet zo veel suiker maar wel allerlei gezonde antioxidanten uit de chocola binnen!

Zout
Is je wel eens opgevallen dat jouw hartige trek bijna altijd aan het einde van de dag komt. Je staat vast niet vaak op met hartige trek, toch? De behoefte aan zout heeft namelijk vaak te maken met stress. Zin in zout na je werkdag? In onrustige periodes? Of als je het druk hebt? Stress heeft een impact op je bijnieren, terwijl die juist door de productie van drie belangrijke hormonen (ortisol, aldosteron en androgenen) zorgen voor energie en stressbestendigheid. Jouw hearty cravings kun je dus de kop indrukken door te werken aan stressvermindering. Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar uit onderzoek (van de University of Utah) blijkt dat meditatie en ademhalingsoefeningen al kunnen helpen! Bij trek in zout even een pauze inlassen voor ademhaling of meditatie zorgt voor 25% stresshormoon productie en zelfs 50% minder binge eten.

Rood vlees
Heb jij regelmatig overmatige trek in rood vlees? Dan zou het kunnen wijzen op een ijzertekort. IJzertekort is iets waar vrouwen regelmatig mee kampen, zeker ook in periodes van menstruatie. Het is belangrijk om ijzerrijk te eten, zeker als je regelmatig sport. IJzer is namelijk goed voor je weerstand en een echte energybooster! Als je minder vaak naar rood vlees wilt grijpen, kun je ook prima je trek met andere ijzerrijke voeding stillen. Denk bijvoorbeeld aan bonen, peulvruchten en gedroogd fruit hoog in ijzer zoals vijgen en abrikozen. Eet het gedroogde fruit met mate, want deze zitten hoog in suikers en kunnen je anders weer sweet cravings geven! ;-)

Kaas & pizza
Droom je van een pizza met druiperige slierten kaas, helemaal alleen voor jou? Dan heb je blijkbaar behoefte aan vet. Nu is het niet zo dat je dan onvoldoende vet eet, maar kan het wel zo zijn dat je onvoldoende omega-3 binnen krijgt. In ons Westerse eetpatroon krijgen we doorgaans (veel!) te weinig omega-3 binnen. Je hunkering naar pizza en kaas kun je dus verminderen door daar aandacht aan te besteden. Omega-3 vind je in walnoten, zalm en lijnzaad bijvoorbeeld.

Welke food cravings herken jij?

Bron: active.com

Lees ook:
Gi-ga-gember: wist jij dit al?
Verwenontbijt: havermout met kardemom-gember peertjes
Zo eten kinderen groente dus wel
De schijf van drie!

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *